Krise! trenger hjelp

Hei
Jeg stod opp midt på natten, så fant jeg ut av at jeg skulle gå å se på fiskene (har 12 palettciklide yngel). Lyset var av, og det var 0 bevegelser i akvariumet, så jeg puttet litt mat i, men fortsatt var det ingen som kom opp, jeg slo på lyset i akvariet, og fikk et sjokk!
Samtlige palettciklder var bleke, og grå, ikke en eneste mørk stripe på dem, grå fra topp til bunn! Etter ca 30 sek med lyset på fikk de to største to HELT klare knallsvarte striper, de mellomstore fikk grå striper, og de tre minste var fortsatt helt bleke(/blanke), og lå på bunnen og pustet... så jeg lurer på først og fremt om det er naturlig for denne arten at fargen forsvinner når det er mørkt og de slapper av?

Merket også at en av dem hadde mistet 2/3 av finnen på venstre side, vet ikke om det er en sykdom, eller at det er de andre fiskene som har gjort det...

Har ikke vanntester selv, og ettersom akvariet ikke er 100% klar, tester jeg vannverdiene hos en venn, men han er ikke hjemme i helga(OFC), så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre!

Bytter vann 4-6 ganger i uka.

HJELP HJELP HJELP
Vil virkelig ikke miste disse fantastiske fiskene!
Ingen fare, mange fisker sover om natten/når lyset er av, og da blir dem bleke og holder seg rolig. Det er derfor heller ingen poeng i og gi dem mat på natta, med mindre man har natt aktive fisker, for om du gjør det, da kan det bli problemer med vannverdiene.
Om dem mister finner kan det vær napping, mulig karet er for lite og du har for mange på liten plass. Ciklider er ganske hissige i forhold til mange andre fisker, så da kan det fort bli napping og små krangling. Bare pass på at det ikke blir verre, og at det ikke går sopp i eventuelle sår.

Meløysaltvann
Ingen fare, mange fisker sover om natten/når lyset er av, og da blir dem bleke og holder seg rolig. Det er derfor heller ingen poeng i og gi dem mat på natta, med mindre man har natt aktive fisker, for om du gjør det, da kan det bli problemer med vannverdiene. Om dem mister finner kan det vær napping, mulig karet er for lite og du har for mange på liten plass. Ciklider er ganske hissige i forhold til mange andre fisker, så da kan det fort bli napping og små krangling. Bare pass på at det ikke blir verre, og at det ikke går sopp i eventuelle sår.

Aah tusen takk!
Vet ikke hva jeg skulle ha gjort uten dere
Den fisken har virkelig ikke mye av den brystfinnen igjen, er bare noe tynt som henger, mens den andre høyrefinnen gjør dobbelt så mye, er det noe jeg kan gjøre? kommer finnen til å vokse ut igjen, eller blir den å være sånn resten av livet? kan den bli så sliten at den dør/blir svak og spist av de andre fiskene pga det?
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap