Fjærasand!

Bor jo 20 meter unna nordeuropas lengste sandstrand og sanda er jo nydelig. Så jeg lurer på om noen har erfaring eller har prøvd å bruke fjærasand i akvarium, ferskvann,?? Hvordan forberede med koking osv. Kalk?
Sannsynlighetene taler for at det er en del kalsiumkarbonat i denne sanda, særlig hvis det er lys sand. Havsand har ofte av rester av skjell og sneglehus, og rett og slett kalkstein. Så det vil jo være fint hvis du skal holde levendefødere eller malawi-ciklider, men ikke så bra for de fleste andre arter. Du får teste...fyll en ren bøtte med kranvann og mål pH og GH. Så fyller du en halvkilo godt skyllt sand oppi, lar det stå en dag eller to, og måler igjen. Har verdiene steget, er saken klar.
Så lenge du har Tanganyika eller Malawi, evt. andre arter som skal ha pH fra 8 og opp så går det fint som sagt i innlegget over.
Sanda er ikke farlig og bruke utenom det.
Jeg har brukt sand fra en strand i nærheten de siste 8 årene, ingen butikk sand som slår den, til mitt bruk ihvertfall(tanganyika).
[QUOTE=Tangalawi]Så lenge du har Tanganyika eller Malawi, evt. andre arter som skal ha pH fra 8 og opp så går det fint som sagt i innlegget over.
Sanda er ikke farlig og bruke utenom det.
Jeg har brukt sand fra en strand i nærheten de siste 8 årene, ingen butikk sand som slår den, til mitt bruk ihvertfall(tanganyika).[/QUOTE

Gubben vil gjerne ha tanganyika så kan jo ende han endelig får viljen si så jeg kan bruke sanda ?? men vi får se. Jeg er jo mest lysten på oseania (noe som viser seg å vær umulig i distriktet) eller asiabiotop
Jeg har lys strandsand som ikke påvirker vannet i det hele tatt. Du kan jo være heldig å ha samme sand der du bor så test den før du velger den bort
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap