Innkjøring av akvarium

Har tidligere hatt akvarium hvor mange fisk døde, og mistet interessen for det.
Denne gangen har jeg tenkt å gjøre ting annerledes, og har derfor laget meg bruker her på Akvaforum for å få litt guidance og informasjon.

For 3 dager siden hentet jeg akvariumet, (som i en periode har stått ute). Det var grus i akvariet fra før av, som jeg skyldte med vann helt til det ikke var noe missfarging i vannet.

Jeg satt inn litt planter, samt rot, og noen gjemmesteder til reker og div.
Jeg fylte så akvariet med vann, startet pumpe og varmekolbe. (Jeg bytta også alt av filter).
Jeg gikk til dyrebutikken og anskaffet meg 5 guppyer som foreløpig trives. En av de ansatte i butikken fortalte meg at dette var hardfør fisk, og som jeg gjerne kunne ta i ett så nylig oppstartet akvarium.

TL;DR:
Nå i ettertid har jeg ett par bekymringer:

- Har lest mye rundt dette med innkjøring, og har derfor kjøpt PH og nitrittmåler. Disse viser 7 PH og under 0.3 mg/l nitritt. Vil det oppstå problemer underveis da jeg såpass tidlig i prosessen har anskaffet meg fisk?

- Nylig merket jeg også at det er en del grå/rødbrun fargede ormer i grusen. Er dette skadelig på noe måte, eventuelt hvordan fjernes dette?

- Planen er å ha ett selskapskar med blant annet neon tetra, guppy, maller, reker, snegler og div. Hva er en bra temperatur og holde?

Håper det ikke ble for mye mas, og dumme spørsmål, og satser på gode svar fra flinke folk.


Mvh (wannabe) Aquaist
I og med at akvariet ikke er innkjørt, vil jeg advare deg mot og handle mer fisk. Innkjøring tar ca 4-6 uker, noen ganger mer.
Og siden du nå allerede har satt fisk i akvariet, før innkjøring har startet, vil jeg da anbefale at du følger nøye med ammoniakk og nitritt, bytter 40-50% daglig ved tegn til ammoniakk og/eller nitritt.

Når det kommer til valg av fisk er det enkleste å gå etter vannverdier i akvariet, da guppy og neontetra krever motsatt vannverdier, er disse ikke godt egnet for å være i samme akvarium.
Små ormer er ikke skadelig.
Meløysaltvann
I og med at akvariet ikke er innkjørt, vil jeg advare deg mot og handle mer fisk. Innkjøring tar ca 4-6 uker, noen ganger mer.


Er det måter å framskynde dette på? Kan jeg kjøpe de nødvendige bakteriene f.eks?
Kjenner jeg er litt utålmodig
Det finnes frysetørkede bakterier, men disse skal man ikke stole på. Mener å ha lest at det er feil bakterier eller noe?

Uansett er det bedre å gjøre innkjøringa skikkelig. Sånne vidundermidler er ikke alltid til å stole på.

Akvariehobbyen er en tålmodighetsprøve. Ihvertfall nå i starten. Viktig å ikke ha i flere fisk før filteret er innkjørt skikkelig.

Som Meløy sier, Guppy og tetra går ikke bra sammen fordi de ønsker forskjellige vannverdier. Du bør skaffe de manglende dråpetestene (GH, KH, NH3/NH4, NO3) og teste pH, GH og KH i springen og så i akvariet, og så bør du velge fiskene dine ut ifra de verdiene. Feil vannverdier over tid gjør at fiskene mistrives og kan få sykdommer og etterhvert dø. De forskjellige kravene til de forskjellige fiskeartene finner du i fiskebasen.
Innkjøring kan framskyndes ved å "kick-starte" filteret, dvs. tilføre "slam" eller filtermedier fra et allerede innkjørt filter.
Kuledrøm
Innkjøring kan framskyndes ved å "kick-starte" filteret, dvs. tilføre "slam" eller filtermedier fra et allerede innkjørt filter.


Det skal jeg nok få ordnet Takk for tipset.
Har ett spørsmål til når det kommer til filter:

- Kjøpte nå nylig en grov og en fin svamp, samt slike kuler i en firkanta boks også biopads. Er det viktig med rekkefølgen dette er i, i forhold til hvor vannet kommer inn og går ut igjen?

Takk for hjelp av alle sammen så langt, setter stor pris på det!
Hvis du skal kickstarte: husk at filterbakterier ikke overlever lenge, så slam/filtermedier må være helt ferskt.

Rekkefølgen på filtermediene er viktig, men jeg er ikke heelt rette person til å svare på hvordan det skal plasseres
Hvordan det skal plasseres avhenger ganske riktig av hvilken vei strømmen går gjennom filteret. Mekanisk filtrering (blåsvamp av ulik finhets-grad, f.eks) skal ligge først, altså der strømmen kommer. Vannet skal være helt rent for skittpartikler før det treffer det biologiske filtermediet der flesteparten av filterbakteriene bor. Dette er som regel porøse kuler av et eller annet slag. Ikke innstaller noe kullfilter/karbonfilter...det skal ikke brukes i daglig drift.
Tilfeldig bekjentskap
© Bernt René Voss Grimm
Reklame for plussmedlemskap