Hjelp til handle for på ebay

Hello, jeg fått meg mitt første akvarium (54L), hvor det er kunn vann og planter enn så lenge.

Tenker og handle fisk om 1 uke ish for da har det stått i 4 uker.

Har ikke helt bestemt meg for hvordan fisker jeg ønsker.. men blir fisker med sterke farger. Guppy, neontetra osv..

Men lurer litt på hvordan fôr jeg kommer til og trenge til og evt linker til ebay med fôr?

Evt link til sand på ebay om dette å er mye billigere.
Hvis akvariet har stått i 4 uker uten noen form for bakterie-mat, er det ikke klart for fisk. Den prosessen som skaper nitrifikasjonsbakterier i filteret går ikke helt av seg selv. For å få bakteriekoloniene til å formere seg i filteret, trenger de naturlig nok mat, i form av ammoniakk. Dette må man derfor tilsette. Du kan lese om innkjøring her, så kanskje det blir litt enklere å forstå.

Før du bestemmer noe som helst angående fisk, er det to ting du bør gjøre :
1. Mål vannverdiene i akvariet og i krana hjemme...pH og GH. Alle arter har sine krav til disse verdiene, og man må derfor tilpasse fiskevalget til de forhold man faktisk har. For eksempel vil guppy og neontetra ha helt motsatte vannverdier, og bør derfor ikke holdes i samme vann.
2. Studer Fiskebasen...der finner du "bruksanvisninger for alle artene, med hvilke krav de har til vann og akvariestørrelse. Søk opp de artene du er interessert i, og se om de har likedan krav. Prøv med neontetra og guppy, og sammenlign !

Sand kan vel bli ganske dyrt på ebay om du må betala frakt. Du treng ein del kilo!!!
Enig i innlegget ovenfor. Sand er det siste jeg ville kjøpt på nett, så dyrt som frakta blir..!

Sand kan du få kjøpt til akvariebruk hos Biltema varehusene. Forehåpentligvis bor du i kjørbar avstand fra et av Biltemas varehus?
Den sanda du trenger til akvariebruk har varenummer 175425. Ikke kjøp den andre, den er altfor fin og vil bare "gufse opp" for et godt ord og evt tette porene i filteret ditt. Viktig at sanda har rett kornstørrelse altså

Noe som er supert med Biltemas sand er at den er så godt som støvfri og trenger ikke vaskes og skylles før bruk
SilverShaded
Hvis akvariet har stått i 4 uker uten noen form for bakterie-mat, er det ikke klart for fisk. Den prosessen som skaper nitrifikasjonsbakterier i filteret går ikke helt av seg selv. For å få bakteriekoloniene til å formere seg i filteret, trenger de naturlig nok mat, i form av ammoniakk. Dette må man derfor tilsette. Du kan lese om innkjøring [URLBLOCK1], så kanskje det blir litt enklere å forstå. Før du bestemmer noe som helst angående fisk, er det to ting du bør gjøre : 1. Mål vannverdiene i akvariet og i krana hjemme...pH og GH. Alle arter har sine krav til disse verdiene, og man må derfor tilpasse fiskevalget til de forhold man faktisk har. For eksempel vil guppy og neontetra ha helt motsatte vannverdier, og bør derfor ikke holdes i samme vann. 2. Studer Fiskebasen...der finner du "bruksanvisninger for alle artene, med hvilke krav de har til vann og akvariestørrelse. Søk opp de artene du er interessert i, og se om de har likedan krav. Prøv med neontetra og guppy, og sammenlign !

Okei, fikk bare beskjed om og ha vann og planter og bytte 10% av vannet i uka i 4 uker så skulle det være klart for fisk. men da ska jeg lese meg mer opp
mona o
Enig i innlegget ovenfor. Sand er det siste jeg ville kjøpt på nett, så dyrt som frakta blir..! :) Sand kan du få kjøpt til akvariebruk hos Biltema varehusene. Forehåpentligvis bor du i kjørbar avstand fra et av Biltemas varehus? Den sanda du trenger til akvariebruk har [URLBLOCK1]. Ikke kjøp den andre, den er altfor fin og vil bare "gufse opp" for et godt ord og evt tette porene i filteret ditt. Viktig at sanda har rett kornstørrelse altså :) Noe som er supert med Biltemas sand er at den er så godt som støvfri og trenger ikke vaskes og skylles før bruk :)

Tusen takk, har Biltema et steinkast unna bare så da handler jeg det der.
Heldig du er da, som har Biltema rett ved. Lykke til

Jeg anbefaler deg å lese det som Silvershaded gir deg link til i innlegg nr 2 i denne tråden. Det er superviktig info. Jeg mistenker at dersom du kun har hatt noen planter bare som eneste innredning og tilsetning i akvariet ditt disse ukene, så har ikke filterbakteriene fått noen å "vokse på". Det er derfor stor fare for at du vil få nitrittoppblussing når du brått setter fisk nedi.

Du kan jo prøve på salmiakk metoden (aldri for sent...!), og se om filteret ditt greier å ta det unna, eller iallfall noe?

Har du sjekket nitrittnivået i det hele tatt disse ukene du har hatt filteret og akvariet stående i drift? Det bør man gjøre, så man vet hvordan prosessen går og hvordan det står til. Har du ikke kjøpt akvarietestene dine ennå, så er det hastverk med det nå. Anbefaler deg JBL dråpetester, de er mer nøyaktige enn Tetra sine. Det er billigst å kjøpe de på nettet fremfor vanlig zoobutikk, som regel halv pris

Testene du trenger som nybegynner er;
ammoniakk (NH3/NH4)
nitritt
nitrat
gh
kh

og ph

Jeg ser du spør etter fôr-tips i øverste innlegg i tråden, da helst fra ebay ser det ut til at du ønsker? Da har jeg ikke noe godt svar, da jeg aldri kjøper den slags fra ebay. Jeg kjøper fra steder som f.eks.[URL=http://www.webzoo.net/f%C3%B4r_212.html?action_set_ice_sidemenu=_1128_211_212_] her hos Webzoo[/URL]. Nettbutikker i Norge er mye billigere enn vanlige zoobutikker! Gjerne halv pris til og med.

Hva slags fôr du bør kjøpe, er tildeles avhengig av hva slags fisker du ender opp med også, så innkjøp av fôr kan vente til du har bestemt fisker. Og fisker i sin tur, bør avhenge av hva slags vann du har i vannkrana der du bor (ulike fisker trives i ulike vannverdier). Har du noengang målt ph, gh og kh med dråpetester? Hva var resultatet i så fall?

Du nevner "fisker med sterke farger" og lister opp to fiskearter som trives best i vidt forskjellige vannforhold... guppy vil ha ph mellom ca 7.5 og 8.0 og høyere gh enn kranvannet har de fleste steder i Norge. Neontetra og kardinaltetra er stikk motsatt; de vil ha surt vann med ph på 6-tallet /under 7, og så lav kh og gh som mulig.
Det er derfor ingen ideell kombinasjon å kjøpe disse to sammen i samme kar. Kanskje det går greit en stund, men dersom fiskene ikke får sine trivselsverdier møtt, vil de sannsynligvis enten bli rammet av sykdom eller dø lenge før de egentlig trenger det. Fisker er generelt hardføre, og overlever nok en tid under ikke-ideelle forhold, men de tar gjerne kvelden lenge før sin maksimale levealder.

Har du ikke dråpetestene jeg nevner ovenfor, kjøp dem nå og mål vannet ditt. Da ser du hvilken av neontetra og guppy du eventuelt kan ha og som vil trives hos deg.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap