Er dette ok utstyr for artemiaklekking?

Surfa litt på ebay og fann dette settet. Eg har aldri klekka artemia før og har i grunn ikkje peiling. For MEG virka det veldig greit at det inneheld alt eg treng, men inneheld det alt eg treng?
Kan jeg henlede din oppmerksomhet mot denne hvordan-gjøre-det tråden med bilder først, så kan du lese litt om hvordan man med enkle midler kan lage eget artemiaklekkeri ?
Du trenger en luftpumpe (sånne til akvariebruk), har du det? Artemiaeggene trenger luft når de skal klekkes.

Les tråden jeg linker til først, og så spør på nytt her i denne tråden om du har spørsmål. Ok?
Eg har lese denne artikkelen før, men eg har alltid tykt at det virka so innvikla *stupid blond* Var vel derfor eg tenkte at eit ferdig sett passa meg fint. Skjønte jo no at det ikkje er eit HEILT ferdig sett. Treng andre ting óg!
Eg har brusestein...... hjelp det?
Eg må uansett bestilla ein del ting på nettet. Nærmaste dyrebutikk er 1 time unna og dei har uansett ikkje artemiautstyr (har spurt før). Dessuten er dei so sinnsjukt overprisa, so viss eg ber dei bestilla for meg blir eg veldig fort blakk.
Pandapus
Eg har brusestein...... hjelp det?

Steinen ligger jo ikke der og bruser luft av seg selv Du trenger en luftpumpe og en luftslange til å pumpe luft ut gjennom brusesteinen.

Artemiaen trenger også lys og varme for å klekke som best, og man løser gjerne dette ved å ha en lampe ved siden av/over klekkeriet. Men ikke FOR nærme... blir klekkevannet for varmt, så kokes artemiaeggene istedenfor å klekkes, eller klekkeprosenten blir veldig dårlig. Du bør ha et termometer og sjekke klekketempen med, ca 28°C er bra, om jeg ikke husker feil.

Foreslår at du bare hiver deg ut i dette, jeg Hehe. Det virker vanskelig først, men når du først kommer i gang, er det faktisk ikke det. Jeg har linket til luftpumpe, artemiaegg og luftslange hos Webzoo, alt på et sted, så det er lett for deg å bestille om du ønsker å kaste deg ut i det.

Søkefunksjonen hos Webzoo er dessverre litt dårlig. Jeg fikk ikke et eneste treff hverken på artemiaegg eller luftpumpe når jeg søkte på det der, men måtte lete meg frem i menyene til venstre på siden. Nevner det bare tilfelle du prøver å søke etter noe mer selv. Søkefunksjonen ser ikke ut til å funke optimalt der
Eg er ikkje sooo blond at eg ikkje skjønte at brusesteinen ikkje bles luft av seg sjølv Det eg meinte er om ein kan bruka brusestein (har pumpa og slange til den serru). Såg i artikkelen at du brukar ein "pinne", men det har eg altso ikkje. Lys og varme er ikkje noko problem. Treng dei kjærleik kan eg nok ordna det óg

Har grua meg til dette ganske lenge no, so da får ein vel berre kasta seg i det Alt er lett når ein kan det.

Kor fin må silen du skyller artemiane i vera? Eller heiter det "artemia-sil" når ein søker på det?

Tusen takk for hjelpa so langt forresten Beklagar maset
Å ja, jeg trodde du trodde en brusestein "bruste" av seg selv, hehe

Du kan fint bruke brusestein i artemiaklekkeriets beholder, men det holder også om du bare stikker luftslangen nedi til bunnen og fester den med en klype. Boblene trenger ikke være sånne små og fine som bruser ut av en luftestein. Artemiaegg klekker fint med bare luftslangen også, og jeg innbiller meg at en brusestein kanskje vil tettes av saltet etterhvert (det er jo saltvann)...? Det er uansett bare å prøve, det går nok greit en stund iallfall.

Ja, det heter artemiasil. Husk at søkefunksjonen hos f.eks. Webzoo fungerer dårlig. Men jeg fant den: Artemiasil lønner seg definitivt å ha. Den har helt riktig sil-finhet (artemiaen er bitteliten som nyklekt) og den varer i årevis. Ikke er den dyr heller.
Det får no vera grenser for kor dum sjølv EG kan vera

Kjøpte pipet?pimpet? på apoteket i går so da har eg eigentleg det meste utenom sil og egg (dvs det viktigaste). Prosjekt artemia blei heldigvis ikkje sooo dyrt som eg hadde trudd

Du er helten min
Du mener kanskje pipette? Ja, den er gull verdt til mye i akvariehobbyen. Dosering av medisiner, dosering av plantegjødning, dosering av ph-senkende middel (om man bruker det) og alt mulig flytende egentlig. Innhøsting av artemia er enda en ting de kan brukes til. Jeg har vært avhengig av pipetter i akvariehobbyen i årevis

Tips til senere, så selges flotte pipetter hos Pandurohobby i 5-pack. Hver pipette varer en god stund, men etter en tid går de opp i skjøten, og da må man ta en ny.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap