Salmiakkinnkjøring i to deler

Jeg har gått til innkjøp av et 120l akvarium til min datters bursdag om tre uker. Selv om hun er tålmodig ser jeg for meg at 6 ukers innkjøring før det settes inn fisk kan bli litt lenge for en nysgjerrig 7-åring og har kommet frem til følgende plan:

1. Jeg setter akvariet i kjelleren og fyller det med vann, setter inn varmekolbe og filter og setter i gang innkjøring med salmiakk.
2. Om tre uker tømmer jeg akvariet for vann og flytter det opp dit det skal bli stående. Her fyller vi det med sand, planter og vann, og sørger samtidig for at filteret ikke tørker ut ila flyttingen.
3. Restarter innkjøringen ved å tilføre en ny startdose salmi i det nye vannet og fortsetter innkjøring til vi når riktige verdier for å sette inn fisk.

Slik jeg forstår det etter å ha lest på forumet er det i hovedsak filteret som innkjøres og teorien min er da at denne fremgangsmåten vil gi en kortere innkjøring etter at akvariet er flyttet.

Høres dette noenlunde riktig ut eller vil innkjøringen egentlig starte på nytt etter at akvariet har blitt flyttet?
Hvis ideen er å holde akvariet hemmelig for bursdagsbarnet og 'tjuvstarte' med innkjøring, så tenker du riktig i prinsipp. Selv om det ikke blir i "to deler" annet enn rent plasseringsmessig.

Jeg ville nok ikke begynt innkjøringen og latt den gå i 3 uker uten litt bunnlag og noen planter. Litt sand (eller hva du nå skal ha) kan du vel ha på bunnen, og plantene kan forsåvidt godt stå i pottene sine i 3 uker.

Håper du har skjønt prinsippet for innkjøring...så snart bakteriene begynner å forbruke Salmi (ca. en uke) må man måle daglig (til samme tid helst) og toppe opp til 4ppm med Salmi. Etter 2-3 uker vil bakteriene "spise" en startdose hver dag.

Ville også prøvd å spare littegrann av det 'brukte' vannet når karet skal flyttes...slik at du får med de nedbryterne som oppholder seg i vannet. Disse trengs når det etterhvert skal fisker i karet, og er noe helt annet enn filterbakteriene.
Tusen takk for meget raskt og utfyllende svar.

Da justerer jeg planen litt ut fra tipsene og setter i gang. Tror jeg har skjønt prinsippet for innkjøring men ser ikke vekk fra at det dukker opp flere spørsmål under vegs...
Det er alltid folk her som kan hjelpe...så hvis det dukker opp spørsmål er det fritt frem
Tilfeldig bekjentskap
© Frank Thrana
Reklame for plussmedlemskap