Nytt akvarie

Hei alle sammen. Jeg er både ny her inne og ny i akvarie hobbyen. Jeg har lest masse om innkjøring og de trådene som er her inne. Mye info å suge inn på en gang. Jeg har også erfart at alle butikkene har forskjellige svar hehe. Jeg har nå latt mitt kar gå i 48 timer ( brukt karr 54L ) har 3 planter å en rot oppi der. Har brukt Bio Bacter. Det ble anbefalt av butikken. De 3 butikkene jeg var innom sier jeg kan ha hardfør fisk i til fredag men virker ikke som jeg skal ha noen fisk på noen uker hehe. Må kjøpe måleutstyr en dag å se hva vannet ligger på etter denne uken tror ogs jeg skal kjøpe lysstoffrør da jeg tror det er lenge siden dette er byttet.
Du bør heller spørre her om du har noen spørsmål. I butikkene er kunnskapsnivået ofte alt for lavt, og husk at de prøver å tjene penger på deg.

Nei, ikke innkjør med hardføre fisker som butikken sier. Hvis du har lest masse om innkjøring, har du vel kommet over fiskeløs innkjøring? Dette er en mye smartere metode å kjøre inn filteret på enn å la fisker lide over høye giftnivåer, samt stress med vannbytte hver dag. Du har i tilleg mye mere kontroll i en fiskeløs innkjøring over vannverdiene.

Har du testet vannverdiene? Du bør ha dråpetester. Helst fra JBL.

Du sier du bruker Bio Bacter. Ut i fra navnet høres det ut som "flaskebakterier". I så fall er det ikke noe poeng i at du bruker. Det finnes ingen vidundermidler som det der som funker.
Du burde ta en titt i Sissans tråd hvis du ikke allerede har gjort det. Der står det mye nyttig.
Butikken anbefaler alle slags produkter du "bare må ha". Lite lurt å spørre om råd fra dem som selger deg varer...de er selgere, ikke akvarister. Det blir som å spørre en bilselger om han vil anbefale bilen til 400k eller den til 600k

Du har lest mye, skjønner jeg...det er bra Og gode råd fra Vannlilje. En ting er sikkert : karet blir ikke innkjørt ved å bare stå der. For å dyrke bakteriene som trengs, må man forsyne disse med mat. Å plage fisker med å bo i forurenset vann er ikke særlig humant, så jeg håper du studerer tråden det ble linket til og bruker Salmi-metoden til innkjøringen. Hjelp vil du ihvertfall få her !

Flott at du har satt deg ned og gjort et kunnskapsløft før du putter fisk i karet....det er masse å tenke på først. Skulle ønske alle nybegynnere gjorde det, så var mange fiskeliv spart
Ja har lest en del. Da dropper jeg bio saken. Nei fisk skal ikke i før verdiene er riktig. Nei jeg hører ikke mye på dyrebutikken hehe derfor jeg kom inn hit hvor folk har peiling. Nei skal ikke pine fiskene. Jeg er dykker å elsker å se fiskene så blir gøy å få dem i hus også. Nei skal kjøpe tester i dag så vi får se hva de viser. Ja leste gjennom salmi tråden. Ser det ikke bare er jeg som lurer på nye kar hehe. Godt det finnes forum og folk som dere å ikke bare dyrebutikker, da tror jeg mye flere fisk hadde lidd
Vi på AF har antagelig hjulpet en god del fisk til å overleve, ja
Og når folk er positivt innstilt til å lære, er det bare moro å være med på å "sette dem i gang" med denne flotte hobbyen !
Det tror jeg du har veldig rett i. Gleder meg til å komme riktig i gang med denne nye flotte hobbyen min å er litt redd samtidig. Men tror dette går veldig bra med deres hjelp takk
Godt at tråden er til nytte for andre enn meg
Jeg ville IKKE gjort det samme igjen, for å si det sånn.

Foreløpig lever 11 av 9 fisk etter 9 dager (har fått yngel oppi alt), men det har IKKE vært gratis - verken for fisk eller akvarist. Og enda er det langt igjen før alt er ok, jeg venter bare på fiskedøden egentlig, etter at fiskene mine har svømt i gift i over en uke.

Lykke til med karet - og en god start for fisk og akvarist om en måneds tid
Aldri så galt at det ikke er godt for noe(n), Sissan
Din tråd har blitt en ren showcase for hva som skjer om man ikke spør/lærer først, og et skole-eksempel på en akvarist som tar ansvar ! Den er super både som advarsel til skrekk og gru, og som belysning av innkjøringsproblematikk.
Tilfeldig bekjentskap
© Brage Lien
Reklame for plussmedlemskap