Bruk av gml filtergugge i nytt akvarium under innkjøring.

Hei!

Jeg holder på med å kjøre inn mitt nye akvarium med Salmiakk. For å få fortgang på dette vil jeg gjerne bruke guggen fra det gml akvariet hvor fiskene bor i nå. Men jeg har problemer med algevekst der. Både rødalger og "svevealger"?( vannet er grønnlig).

Spørsmålet er om det er lurt å bruke filtergugge fra dette, eller om jeg får algene overført til det nye akvariet ved bruk av denne guggen?

På forhånd takk for svar.
I hver eneste vanndråpe som overføres fra det gamle akvariet til det nye, vil det sveve hundrevis av små, usynlige algesporer. Du vil altså "smitte" det nye akvariet med algesporer fra det gamle ved overføring av filtergørr. MEN, du vil uansett overføre algesporer til slutt uansett, for fiskene er jo våte og har algesporer på seg og i fordøyelseskanalene sine (i bæsjen) og de vil derfor overføre algesporer når du flytter dem fra gammelt akvarium til det nye.

En enkelt vanndråpe er altså nok til å spre en algetype. Sånn er det dessverre.
Jeg vet ikke hva jeg skal råde deg til. Det vil jo bli overført algesporer uansett (ved filtergørr eller/og ved fiskeoverføring) så du kan jo like gjerne bruke filtergørr og få kickstartet det nye filteret.
Er det nye filteret et innvendig filter eller et utvendig?

Hvor mange timer om dagen har du lyset på det gamle akvariet? Hvis vannet er grønt, er det skjedd noe der. Er det ikke lyset, er det overdose av næring i vannet. Enten fôrer du voldsomt mye eller du overgjødsler akvariet på en eller annen måte.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristian Hennig
Reklame for plussmedlemskap