Som Anders sa
Viltfanget fisk bør egentlig holdes i karantene i flere uker i eget akvarium, før andre fisk man har "utsettes for dem" i tilfelle smitte.
Jeg bruker å ha fire til fem ukers karantene på ny fisk. Jeg har nesten alltid gitt vf fisk en avlusings-kur mot parasitter i karanteneperioden, fordi de nesten alltid har noe uansett. Først etter det begynner jeg å føle meg sikker på at de ikke er smittebærere av noe.
Det faktiske spørsmålet ditt nederst i innlegget skjønte jeg egentlig ikke. Hvilke verdier stemmer sånn nogelunde? De verdiene fiskene hadde i butikkens akvarie sammenlignet med dine? Du har jo ingen måte å finne ut hvilke vannverdier de har levd under i det fri...?
Uansett bør du bruke en times tid på å akklimatisere fiskene til ditt akvarievann, ikke bare plumpe dem uti. Jeg tar litt og litt vann oppi til dem, svært lite om gangen, over ganske lang tid, for å gi dem en så gradvis tilvenning som mulig. Tester du vannet i posen først, så ser du om det er stor forskjell på din ph og ph-verdien de har hatt i det siste.