Erfaring med å bruke chaga (kreftkjuke) på akvariefisk?

Hei, jeg lurer på om noen av dere som har drevet på med akvariefisk i x antall år har noen erfaring med å bruke chaga/kreftkjuke-avkok ( sopp som vokser på gamle bjørketrær) i behandling av sykdom/parasitter/ sopp osv på fisk? Jeg har brukt chagaavkok for å forhindre mugg på corydoras-egg, og det fungerte kjempebra, og ingen egg fikk mugg, og yngelen klekket og lever.
Men, nå har jeg altså tenkt videre, om det faktisk er en bivirkningsfri Mirakelmedisin også for fisk, slik det jo er for mennesker.

Jeg har selv begynt med chagaavkok grunnet helsa, så jeg tenkte, hvorfor ikke også for fiskene? Men, doseringen er selvsagt ikke lett å bestemme i så fall, og jeg tør ikke prøve i karret der jeg har de voksne coryene mine. Muligens kan det i små doser brukes forebyggende mot sopp og parasitter? Men, jeg vil anta at Chaga senker pH i vannet. Har ikke målt pH i det akvariet der jeg klekket corydorasyngelen nylig, siden jeg ikke har testsett akkurat nå. Jeg tenkte jeg skulle ha dette som et prosjekt fremover, så jeg skal kjøpe testutstyr og eksperimentere litt. Men, vil først vite om andre har erfaringer på området, så kanskje jeg slipper å drepe fiskene mine i eksperimentet.

Tidligere brukte jeg selvplukkede Orekongler for å forhindre mugg på Corydorasegg bl.a, og det fungerte ganske bra, men jeg synes chaga (kreftkjuke) virker mye mer effektivt. Den må imidlertid kokes i 2-3 timer for å få en virkning.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap