Krig i karet, og flere selvmords forsøk...

Hei igjen...

Igår kjøpte jeg en hunn endler og en han, (hadde 2 hunner og 1 hann fra før av). Først hadde jeg bare posen i slik at temperaturen ble jevn med det som var i karet, en av hunn endlerene svømte rundt posen hele tiden, jeg trodde først at hun ville bare bli "kjent" med de to nye, etter ca 90 min hadde jeg guppiene oppi, og da begynte det forferdelige, den nye og en av de gamle hunn endlerne gikk løs på hverandre, og holdt på i et par timer, jeg hadde 0 sjans til å separere dem, de var helt inntil hverandre og svømte raskt overalt i akvariet, prøvde å mate dem, men det hjalp lite... nå er det blitt litt roligere, men fremdeles skjer det ting når de møtes, begge har fått noen røde flekker her og der... den tredje hunn endleren har det fint. Noen som vet hvorfor akkurat disse to slåss??

Også har jeg en sverdrager som prøver hele tiden å komme seg ut av karet på en eller annen måte... når jeg bytter vann hopper den ut av karet, men har heldigvis havnet i karet igjen alle gangene... er det en lek, eller blir den bare stresset??
En gang hoppet den gjennom hullet hvor ledningene fra varmekolben og filteret skal være -_-", heldigvis var jeg der og plukket den opp, noe av den oransje fargen ble borte... festet seg til papiret jeg plukket den opp med, har nå papir i hullet slik at den ikke kommer seg ut... hvorfor gjør den det?

Har sjekket vannverdier, og alt er bra!
Hva ER vannverdiene da, i tall? Er det riktig pH og GH for levendefødere? Og hvor stort er akvariet, har de nok plass?

Sverddragere er flinke til å hoppe, og det kan skyldes f.eks. feil/dårlige vannverdier, at de blir skremt, osv.
Ph rundt 7.4-7.8
Gh har jeg ikke målt, men den er rundt 12° tipper jeg, fordi jeg har noen steiner og sånt oppi, temp varierer fra 23-25° kh 4, amoniakk-nitritt = 0
Karet er 60l
Hva slags tester bruker du for å måle, siden pH er så omtrentlig? Og du kan vel ikke gjette GH utfra at du har noen steiner oppi der... Anbefaler deg å måle, med dråpetester hvis du ikke allede gjør det. I fiskebasen er minimumsstørrelse på akvarium til sverddrager 120 liter, så kanskje 60 liter er i minste laget. Har du mye fisk? Var det ikke du som hadde massevis av palettciklider også? Kan bli trangt... Hva er målt NH3 og NO2?

Beklager mye spørsmål, men det kan bidra til at folk lettere kan hjelpe deg med å finne svar på hvorfor ting er som de er
Bruker dråpetester ja. Men har ikke målt Gh :/ NH3 og NO2 er 0, har 9 palettciklider (yngel) ja, men de plager ikke sverddragen på noen måte, har aldri sett noen av dem jage han. På fiskebasen her står det 120l, andre nettsider sier 60l, noen sier over 200, alltid forskjellig. Sverddragen er jo ikke stor heller da, den er ikke mer enn 7-8 cm.
Tilfeldig bekjentskap
© Runar Heskestad
Reklame for plussmedlemskap