Dilemma

Hei.

Fikk en varsel om strømstans i 6,5 timer på tirsdag.
Strømstansen er ikke problemet, men jeg setter antagelig opp 390 liter karet i helgen.
Bør jeg vente med å flytte fisk over fra 80 liters plantekaret pga dette?
Jeg kommer til å ta ut co2 tilførsel i plantekaret uansett den dagen.
Filter til 390 liter karet er innkjørt, alt blir nysatt i karet med tanke på vann, grus og planter.

Håper ikke jeg må vente da samtlige planter i plantekaret i tillegg til grus vil bli overført til 390 literen.


Er du hjemme under strømstansen, eller skjer dette på dagtid mens du er på jobb eller skole?
Hvis man er hjemme, kan man åpne tønnefilterets lokk og la det stå åpent under strømstansen. Da kommer det luft til i tønna, den er ikke hermetisk tett, og filterbakteriene får mer oksygen. Mangel på oksygen er jo nettopp det som er problemet.

Er du ikke hjemme, vel da får det gå som det går. Filteret er vel relativt nytt, sånt sett litt sårbart, men på den annen side er det ikke så fullt av "gjørme" som kan kvele bakteriene. Det pleier å anbefales en filterrens etter en lengre stans av filteret, før det settes i gang igjen, men er filteret nytt og ganske rent, ville jeg ikke gjort dette.

Det ER skummelt med en filterstans over så mange timer, men en liten trøst i det hele kan være at jeg har hatt lengre stans enn det og likevel opplevd at det IKKE ble noe nitritt etterpå. Faktisk, en gang var det et lekk filter som jeg måtte stanse helt og omplassere fiskene til andre akvarier så lenge, mens jeg ventet på å få et nytt i posten. I mellomtiden la jeg bare alt filtermaterialet i en bøtte akvarievann, og lot den stå på badet (varme i gulvet). To dager sto det sånn, helt i ro i en bøtte vann, før jeg fikk det nye filteret i posten. La filtermaterialet oppi og startet filteret i det gamle akvariet, der vannet hadde stått stille i to døgn og vel så det. Jeg målte og målte, men det ble faktisk aldri noen nitritt! Filterbakteriene hadde overlevd og fortsatte jobben sin i det nye filteret. Etter en uke uten nitritt, satte jeg fiskene tilbake og målte igjen. Fremdeles fritt for nitritt. Utrolig!

Noen ganger viser filterbakteriene utrolig overlevelsesevne, men det skal ikke stikkes under en stol at de i blant kan dø av oksygenmangel også på få timer.

Derfor; åpne filteret og la det komme luft til om du er hjemme. Det kan hjelpe noe, og er iallfall bedre enn å ha lokket stengt i seks-sju timer eller mer.
Strømstansen skjer på dagtid mellom 08:30 og 15:00 mens jeg er på jobb.

Filteret ble renset for ca 3 uker siden, biomaterien er over 3 måneder "gammel".
Skal sjekke om filteret er skitten i dag

Jeg kan koble fra filteret og åpne tønnen før jeg går på jobb, men da står filteret av i 9 timer.
Grrr..
28 timer etter strømstans på 6-7 timer måler jeg 0.1 nitritt. Positive siden er ammoniakk som er 0

Håper bakteriekulturen bygger seg raskt opp. Orker ikke tanken på vannbytte hver dag igjenn enda.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap