Kjøpe fisk og akvarieutstyr i sverige?

Skal kjøre til Sverige i høstferien, og har tenkt å ta innom en dyrebutikk som jeg vet er i nærheten hvor jeg skal. Lurer fryktelig på om det går an å kjøpe planter eller eventuelt fisk å ta med tilbake til Norge? Frossetfor? Hva KAN man ta med? Aner ikke hvordan reglene for importere over grensa er, men jeg har mine tvil... Skriv gjerne vis noen har erfaring med dette.
Det er vel blitt temmelig strenge regler på slikt nå. Jeg oppdaget nylig at det nå er forbudt å kjøpe planter & mose fra Tyskland på nett, noe jeg har gjort tidligere. Kjipt, for det er jo så bra utvalg og til en brøkdel av pris i Norge. Hvordan det er med Sverige nå vet jeg dog ikke.
Det er ingenting til utrolig lite og spare på å handle i Sverige. Det er stort sett samme prisen om ikke dyrere.
Ellers kan du lese om regler og retningslinjer her .
Coryalba
Jeg oppdaget nylig at det nå er forbudt å kjøpe planter & mose fra Tyskland på nett, noe jeg har gjort tidligere.


Mener du at det ble stoppet og beslaglagt? Sa de noe? Sa de spesifikt at det ikke var lovlig?

Sist jeg sjekket (mange år siden) var det kun planter med jord på som var ulovlig å importere, og dermed skulle akvarieplanter altså være lovlig. Men du mener altså at det er nye regler ute og går nå?

REDIGERT;

Finner ingenting om akvarieplanter spesielt, men Tolletaten skriver "planter" og at de må ha sunnhetssertifikat ved import, regel datert i 2014.
Tror ikke akvarieplanter regnes som "planter". Litt på samme måte som de fleste tropiske akvariefisk (foreløpig) ikke regnes som "dyr" i Mattilsynets lovverk (dvs. man kan ta inn en viss mengde "til eget bruk") . Jeg fikk igjennom en plantesending fra Tyskland senest i mai.
mona o
[QUOTE=Coryalba]Jeg oppdaget nylig at det nå er forbudt å kjøpe planter & mose fra Tyskland på nett, noe jeg har gjort tidligere.


Mener du at det ble stoppet og beslaglagt? Sa de noe? Sa de spesifikt at det ikke var lovlig?

Sist jeg sjekket (mange år siden) var det kun planter med jord på som var ulovlig å importere, og dermed skulle akvarieplanter altså være lovlig. Men du mener altså at det er nye regler ute og går nå?

REDIGERT;

Finner ingenting om akvarieplanter spesielt, men Tolletaten skriver "planter" og at de må ha sunnhetssertifikat ved import, regel datert i 2014.


Jeg oppdaget det da jeg skulle bestille varer og planter fra Aquaristic.net i Tyskland, har bestilt derfra mange ganger før. Aldri noe problem. Nå kommer det opp at det ikke lenger er lov til å sende akvarieplanter til bl.a Norge. Det er altså ikke engang mulig å prøve seg på å bestille. Veldig synd, for det var så lettvint og raskt å bestille derfra. Men, ser også at prisene på akvarieutstyr generelt har økt kraftig de siste årene der, så det er vel ikke så mye å spare på å bestille på nett fra utlandet lenger.

Når det gjelder frø og planter generelt, er det fortsatt (altfor) lett å få det i posten fra utlandet via feks e bay. Jeg har dog ikke prøvd å bestille akvarieplanter gjennom e bay eller lignende.
Tilfeldig bekjentskap
© Mari galland
Reklame for plussmedlemskap