Hvor ofte må yngel mates?

Har ikke noe yngel for øyeblikket, men er kun litt sånn nysgjerrig da jeg ofte er borte 1-2 helger i måneden..

Derfor lurte jeg på om hvis jeg har yngel senere, må de mates hver dag?
Eller går det helt fint om man da mater på fredag, deretter på søndag kveld når man kommer hjem igjen?
Er igrunn usikker på dette ang dine fisker, men har hatt en del yngel selv og dem fikk små doser artemiaegg mat 3+ ganger om dagen, og fikk dem ikke mat hver dag døde dem.
Får nok ingen yngel fra de fiskene jeg har nå, så hvordan fisk det eventuelt er snakk om vet jeg ikke..

Dersom de må mates hver dag den første tiden, lurer jeg på om noen vet når de har blitt "store nok" til å hoppe over en dags fôring..?

Det kan jo hende dette kommer an på fra rase til rase, men sånn om det finnes en liten slags generalisering e.l..?
Det er forskjell fra art til art og så spiller det en stor rolle hvor du har yngelen. Jeg har hatt yngel fra forskjellige arter gående sammen med foreldrene (ikke alle arter hvor det går an og det kommer også an på hvilke andre fisk som er i karet) i et godt innkjørt akvarium med mye planter og der har de vokst opp uten ekstra mating. Blir ingen stor tilvekst, men de tøffeste har greid seg.

Noen arter krever at de holdes i egen yngelboks og der må det både skiftes vann og mates daglig. Det lønner seg også om du vil ha større overlevelsesprosent.

Derfor er det vanskelig å gi råd før du vet hva slags fisk du skal ha og hvilke forhold yngelen vil gå i.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap