Ny fôringsstrategi

Hei
Er ny innen akvariumkulturen, utdannet innen akvakultur og limnologi. Har et akvarium på 180 liter.
Kjørte igang akvariet i mai med noen platy og to Ancistrus. Kjøpte så 5 Siamesiske algespisere grunnet pensealger. God rekruttering fra platyene, 11 fullvoksne platy etter 3 måneder, og fire ulike levendefødsler etter det, med lavere yngeloverlevelse. Den største Ancistrus har passert 18 cm og får et nytt hjem nå etter 3 måneder. Jeg fõrer fisken etter appetitt med et fôr lett fordøyelig og energirikt fôr brukt til startfôring av laks. Har godt vannmilø og en rask vekst. Ingen dødelighet, men grunnet stor produksjon på et lite volum kreves det litt jobb med å holde økosysremet i gang.
Kommer tilbake med bilder når jeg kan akvaforum
Velkommen til oss på AF

Vil gjerne høre mer om dette 'eksperimentet', for eksempel hva slags innhold og analyse dette fóret har. Hva er tanken bak å fóre 3 arter som heller mot herbivore med fór som er ment for oppvekst av en carnivor art ?
Ny foringstrategi
Hei
Det er full sporbarhet på alle råvarer og analysert og testet grundig. Prøvde dette foret av ren nysgjerrighet og tilgjengelighet. Det er faktisk en god del vegetabilske råvarer i dette foret. Hvete, gluten og erteprotin i dette tilfelle. I tillegg til marine råvarer som fiskemel og fiskeolje tilsettes mineraler, vitaminer, gjærekstrakt og probiotiske mikroorganismer for god tarmhelse. Jeg supplerer med algetabletter og flakfor, men mener dette mindre energieffektive valg og gir dårligere vannkvalitet. Er fordøyligheten energiutnyttelsen stor tåler fisken mye mat. Nå må jeg innrømme at mine platy ikke har samme fasong som normale platy, men de trives.
Torgeir
Hvis det er så godt analysert, kan du kanskje gå litt i detalj på dette ?
Og det er jo ikke bare sammensetningen av råvarene som er viktig, men også kvaliteten og opprinnelsen til råvarene. F.eks fiskemel av den "rimelige" sorten brukes ofte i tørrmat til fisk pga. lav pris. Tetra bruker dette, som ett eksempel. Dette er ikke "helt" fiskemel, men basert på avskjær/avfall fra fiskeindustrien og/eller rester etter oljeutvinning. Ikke noen av disse fiskemel-typene er fullverdige. Særlig den siste typen er jo nødvendigvis fattig på fettsyrer i omega-gruppen. Omega-3 er viktigst for fisk, og tropiske akvariefisk er ikke like gode på å produsere omega-3 som fisk i salt, kaldt vann.

Uansett, jeg syns som sagt det er en smule merkelig å gi carnivor-mat ment for (salt) villfisk til varmtvannsfisk i akvariet, når artene du har er ment å fordøye mye mer plantekost i form av alger og aufwuchs. De har lengere fordøyelseskanal, og slik lettfordøyelig "rask" mat kan lett bli grobunn for tarminfeksjoner. Å nevne vannkvalitet i denne sammenheng skjønner jeg ikke...med tilstrekkelig filterkapasite (godt innkjørt) og regelmessige vedlikehold og vannbytter er ikke dette noe tema. Å "drive" akvariefisk har folk prøvd og testet før, og det har vist seg å føre til diverse uønskede bivirkninger.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap