Ullsokks undervannsverden i tekst og bilder

De fleste eventyr starter med "det var en gang..."
Mitt eventyr starter med "ENDELIG igang..."

Min interesse for akvarier startet allerede når jeg sprang rundt I bleier en gang på siste halvdel av 80 tallet. Naboen hadde barnehage hjemme i huset sitt og en del av den familien var noe jeg tipper var et 60-80liters akvarium med noen planter og noen neontetra oppi. Jeg var dønn fasinert. Om jeg uteble til lesetid, måltider eller om jeg var vekk som en sviske når de skulle ut og leke ,da fant de meg foran akvariet sittende og observere fiskene.

Og siden den gang har akvarie vært et savn.

Jeg har ved utallige anledninger vært på nippet til å skaffe meg ett men så har det alltid kommet noe i veien. Men nå er det endelig i hus og godt igang. Det jeg har er et 110 liter.

Jeg fikk en litt humpete start da jeg dessverre konfererte med en salgssugen selger i en dyrebutikk som introduserte meg til filter start som om dette skulle være noe nytt og magisk på markedet og at alt jeg hadde lest om å la akvariet gå i ukevis først var utdatert bullshit. Jo takk for den, hadde jeg ikke blitt reddet av store mengder godt gammaldags filterslam hadde livet hengt i en tynn tråd for de stakkars fiskene jeg hadde kjøpt meg. INGEN dyrebutikk med det minste snev av respekt for seg selv og sine kunder selger filterstart. Min personlige mening.

Nå har akvariet fungert 100% I noen uker og jeg har idag tilført noen flere innbyggere. I tillegg til 1 blå og rød Betta Splendens hann og 5 otocinclus afinis har jeg nå også 3 eplesnegler. Planen er noen dverg gurami også eller tilsvarende "snille" fisker med litt farge på. Men det får komme om litt.

Som nederste bunndekke har jeg tropica sitt plantesubstrat og dette er dekket med engelsk elvegrus. Ca I midten av karet har jeg laget en "øy" med finkornet lys akvariesand, noe jeg selv syns ble meget pent. Sanden ligger også fint
I ro og jeg har ikke mye svinn ved slamsuging for det fungerer helt fint å holde heverten etpar cm over sanden og driten kommer med opp mens sanden blir liggende.

Så var det plantene. Jeg har lavt gress plantet ut I små dynger over ene halvdelen av akvariet så er det bare å vente på at den skal vokse seg ut og bli er teppe på ene siden. Om jeg skal ha gress på andre siden av "øyen" vet jeg ikke ennå. Og så har jeg to akvarieplanter jeg ikke husker navnet på I farten. And guess what...Den salgssugne selgeren anbefalte meg en "veldig enkel og dekorativ akvarieplante"....som viser seg å ikke være en akvarieplante i det hele tatt. Ser I plantetrådende på forumet at jeg er ikke den første til å bli lurt....
Så de "palmene" som står plantet i sanden skal ut av karet og rett i retur til butikken.

Dette er starten på mitt eventyr, jeg håper det blir langt ^^
Gratulerer og velkommen til hobbyen!

Du har dessverre fått erfare at mange dyrebutikker ikke er til å stole på. Det er derfor akvaforum er så bra!

Hvor lenge har du hatt akvariet?

Jeg håper det kommer bilder framover
Godt nytt og litt bilder siden wifien har våknet til live igjen
Takk for det Vannlinje, kjekt med en så vakker hobby.
Jeg har hatt karet siden august,begynte først med en 20liter men innså raskt at det var jo bare tull så nå står det I et skap som backup ved evt sykdom noen gang. Og ja jeg hadde vært hjelpesløs uten Akvaforum ^^

Jeg trakk opp tidligere nevnte møkkaplante og troppet opp der jeg kjøpte den og begynte å forklare. De stirret vantro på meg til jeg viste fram diverse info jeg hadde funnet her på forumet samt latin-navnet på planten så de kunne få sjekke det selv. Det viser seg at når de bestiller planter så får de en ferdig "mix" av leverandør. Og selv om man som dyrebutikk ansatt burde være såpass interessert I det man selger at man stiller litt kritiske spørsmål til det som kommer inn, så er det til syvende og sist en leverandør som setter sammen en "mix" med akvarieplanter og putter dette i mixen sin som burde hatt et klask på lanken.
Med meg hjem igjen fikk jeg et finfint dverg gurami -par. Herr Betta Splendens (av ungene kalt "Kai") drev og tøffet seg voldsomt de første timene etter at han hadde fått selskap I karet sitt men han skjønte no til slutt at de der inntrengerne var det ingenting å ta på vei for.

Vedlagt bilder av karet i sin helhet, den fine gamle tv-benken av dønn solid heltre som har fått nytt liv som akvarie bord etter at flatskjermene overtok verden og dverg gurami -hannen.
Hvorfor i alle dager ble bildene mine oppned? Jeg får prøve å fikse det etter jobb I kveld ^^
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap