Hvordan vli kvitt grønn dvergciklide?

Har noen guppier, endler, palettciklider og 1 grønn dvergacara.
Dvergacaraen går å napper finnene på kun ÉN guppy, og det selvfølgelig den vakreste jeg har...
Idag fant jeg guppien på bunnen, den kunne ikke svømme engang... har nå flyttet den til et 15-20 liter gor seg selv, men har verken filter eller kolbe!!

Det jeg lurer på....
1. Hvor lang tid tar det for at finnen skal vokse ut igjen, jeg hadde egentlig tenkt å ha guppy yngler i det karet, men tror det går bra sammen med den guppyen uansett.
2. Hvor ofte burde jeg bytte vann? Har som sagt verken varmekolbe eller filter...
3. Hvordan blir jeg kvitt dvergacaraen, sliter med å fange den ettersom den er lynrask, og gjemmer seg hele tiden når jeg prøver, jeg er ikke særlig god på å fange fisk egentlig hehe...
4. Hva skal jeg evt gjøre med acaraen? Vil ikke akkurat avlive den, kjenner ingen som vil ha den, verken selgeren, eller vennen min vil ha den, og jeg er usikker på om dyrebutikken vil ha den eller ikke...

Har en hann guppy i hovedkaret nå, og er svært redd den blir neste "target" få acaraen.

Har lyset på 24/7 inntil videre fordi jeg har lagt merke til at den angriper oftest når lyset er av.
Den har allerede drept en hunn guppy...

Takk på forhånd
Først, du bør heller ha dvergacaraen for seg selv i et eget kar, siden det er tydelig at den er problemet. Kanskje du kan lokke den i hoven eller en gjennomsiktig pose med litt mat. Men da er sjansene store for at du fanger all mulig annen fisk.

Du bør bytte vann hvis du får noe som helst utslag på NH3/NH4 eller/og NO2. Følg godt med. Du bør også holde øye med temperaturen og hvis du kan, skru romtemperaturen til den temperaturen du vil ha i karet. Hvis vannet er for kaldt kan du bytte varmt vann (temperer over natta, eller bland kokende vann og kaldt vann). Hvis det er for varmt, bytt med kaldt vann. Men ikke ha for stor forskjell i byttevannet som i karet.
Ring dyrebutikker og spør om de vil ha den. Du kan også legge den ut i rubrikkannonsen eller andre annonsesider (f.eks. Finn.no).
Takk for svar.
Desverre klarte ikke den blåe guppien mere, og døde i løpet av natta.
Idag skal jeg ta ut alt i karet, tøme 50% av vannet for å fange acaraen.

Var synd, den guppien var jeg ekstremt glad i da :/
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap