Luftepumpe - hva er poenget?

Jeg har gått litt amokk på Aquaristshop og bestilte en hel del som jeg synes kunne være lurt, blant annet en Eheim Air pump og en Schego Membrane pumpe. Forstår det at de tilfører O2 i vannet, men hvilke fisk trenger dette?

Eller slike pumper mest for "show"?
Ville mine L-maller eller corydoras eller Gullfisk sette pris på en slik i karet?
Å bruke bobler i karet er ikke mest for fiskene, men for akvaristen. Noen syns masse bobler i akvariet kuuult. Vannet får ikke særlig mer oksygen av dette...det er jo vanlig luft i boblene, og de forsvinner i stor grad opp og ut av akvariet. Balansen i oksygeninnhold mellom luft og vann foregår i alt vesentlig i vannflaten.

Luftbobler har en annen effekt, de "løfter" CO2 ut av vannet og minsker dermed den CO2 som plantene sårt trenger. Men, har man CO2-injeksjon og har fått en CO2-forgiftning i vannet, er luftbobler en fin måte å senke CO2-innholdet på.

Luftpumper er nyttige til andre ting, som lufting/forhåndslagring av byttevann og drift av rekefiltre/svampfiltre.

Edit : Fins enkelte fiskearter som syns luftbobler er morsomme å "leke" med.
Så med andre ord bortkastede penger??
Må vel kjøpe meg en dykker og skattekiste for å koble på da. Da blir det kuuuult. Ho ho!
For all del...og få inn et skipsvrak mens du er i gang. *barf*
Luftpumper kan du bruke for å få oksygen i vannet f.eks. ved klekking av artemia (levendefôr til fisk). Har du f.eks. en syk fisk i isolasjon i et lite plastkar eller noe, bør man koble til en luftpumpe med brusestein så fisken får oksygentilførsel i vannet.
Skal du senere sette opp et lite yngelkar, kan du kjøpe et svampfilter som drives av nettopp en luftpumpe. Svampfiltere er rimelige og passer utmerket i små kar der man vil ha liten sirkulasjon, f.eks. yngelkar eller et reke-kar.

Luftpumpens bobler er mest for dekor for akvaristen, tror jeg. Personlig liker jeg det ikke, synes det støyer og er "masete".

Selv om boblene går rett til værs og ut av akvariet og dermed ikke tilfører i seg selv noe oksygen, så skaper de bevegelse i vannspeilet (overflaten). Det er bevegelsen i vannspeilet som gjør at gassutvekslingen mellom vann og luft skjer. Stillestående vann opptar ikke oksygen, men er overflaten i bevegelse gjør skjer utvekslingen. CO2 gass luftes UT av vannet, og oksygen INN. Som regel holder det lenge med et normalt filter til dette, man trenger ikke luftpumpe i tillegg.

Som Silvershaded er inne på i innlegget ovenfor, er det egentlig litt dumt for plantenes del at man har sånne luftbobler da de bare lufter ut det lille som finnes av CO2 i vannet. Fiskene puster ut Co2, og plantene bruker det mens de lager oksygen (som fiskene puster inn) i døgnets lyse timer.
Co2 er altså det samme som karbondioksid.

Takk for lærerik info! Så da bør jeg vel sikte vann- og luftstrømmen fra pumpene mine, til nær overflata da. Så det blir bevegelse i vannskorpa mest mulig.

520 liters karet mitt med voksne Ciklider, blir vel likt. Kun la vannet fra den store Eheim pumpa, bevege overflaten mest mulig... Min løsning nå, er at forrige eier laget huller i det grønne røret, så luft fikk tilgang og ble med ned i karet. Men det er en løsning som bråker (vannlyd hele tiden). Ville vært skjønnt å slippe den lyden. Og boblemaskinen støyer enda mer...
Tilfeldig bekjentskap
© Marianne Hovde
Reklame for plussmedlemskap