Hjelp!

Hei

jeg har en fisk som har vært litt rar den siste dagen, den ligger bare på bunden og gaper hele tiden. Ser ikke ut som fisken har det noe bra. Er det noen som har noen tips?
Har du sjekket vannverdiene?
Ja
Jeg har testet pH og NO-2 og pHen var på 7 og NO-2 var på 0.3.
Ta først et 30-50% vannbytte du

NO2 er giftig for fisk vet du. NO2 burde være helt på 0
Då har jeg tatt å byttet ca 40% av vannet.
Men hvordan skal jeg se at NO2 er nede på 0?
Det var han i butikken som skrev det på.
Testene til JBL er bedre enn Tetra, siden JBL viser resultat mye lavere en Tetra sine tester

Enig i at JBL sine er litt mer nøyaktige, men bare få verdiene ned til under 0,3, som den burde kunne måle, så skal det gå greit =)
Husk at du må måle og bytte vann hver dag til dette går over. En gang er ikke nok =)
Fisk "tåler" 0.3ppm nitritt, dvs. de dør ikke nødvendigvis av det. Men å oppholde seg i dette over tid, vil føre til langtidsskader på indre organer, hvilket igjen fører til dårligere motstandskraft/immunsystem og tidligere død. Den eneste 'gode' nitritt-verdien er NULL.
Det er riktig at det er lettere å lese av lave verdier på JBL sin test, men det er fullt mulig å se verdier under 0,3 på Tetra sin også. Problemet er at det er så små forskjeller i fargenøyansene at det er vanskelig å se. Jeg har brukt begge, og sammenlignet ved lave verdier (under 0,3). Ser du noe som helst rødtone i testen er det nitritt i vannet. Sammenlign gjerne med en test av vann fra krana så ser du hvordan fargen er når det virkelig er 0. Du vil muligens oppfatte det som den har et svakt skjær av grønt, og ikke rent gul.
Et lite tillegg om slike tester er jo at de ikke skifter farge ved bestemte verdier, men fargen endres gradvis og de verdiene som vises på fargekartet er hvilken farge testen vil ha ved denne verdien. Alle nyanser mellem disse verdiene vil forekomme, og da må man drive litt kvalifisert gjetting ut fra de fargene som vises på kartet og den testen viser.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap