CO2 i fra flaske, min metode.
Har noen av dere eksperimentert med tilføring av co2 til akvariet på denne måten?
Hadde hvert morro å prøve....
http://www.aquadigital.net/co2apparat.html
Hadde hvert morro å prøve....
http://www.aquadigital.net/co2apparat.html
Postet 05.10.15 kl 15:49
Endret: 25.10.15 kl 13:06
Postet 05.10.15 kl 16:55
Postet 05.10.15 kl 16:58
Postet 05.10.15 kl 17:02
Endret: 05.10.15 kl 17:03
Jeg brukte dette i noen år, og var veldig godt fornøyd. Men det er viktig at du har godt lys og gjødsler litt ved siden av.
Jeg opplevde ikke PH fall (målte PH både med og uten lys i karet. Men noe jeg opplevde var at gjærsatsen gikk over, så det er viktig å lage til en vannlås slik at ikke gjærsatsen havner i akvariet.
Og så opplevde jeg at gjærsatsen absolutt gikk best når tempen i rommet ikke var for lav.
Lykke til, Pål
Jeg opplevde ikke PH fall (målte PH både med og uten lys i karet. Men noe jeg opplevde var at gjærsatsen gikk over, så det er viktig å lage til en vannlås slik at ikke gjærsatsen havner i akvariet.
Og så opplevde jeg at gjærsatsen absolutt gikk best når tempen i rommet ikke var for lav.
Lykke til, Pål
Postet 06.10.15 kl 22:31
Takker for svar Pål.
Har bare standar dobbel T8 rør til akvastabil 250L akvariet, men vurderer alternativer for oppgraderinger av lys, som kan brukes i lag med den heldekkende toppen som hører til karet.
Tilsetter daglig flytende gjøtsel (fordeler det som står anbefalt ukentlig dosering)
Men trenger helt klart bedre lys, ikke minst p.g.a mye flyteplanter (gulrotgress) som selvfølgelig hindrer lyst og nå ned til anubias, jawabregne, og skruvallisneria.
(det er disse plantenee jeg har, er jo ikke mye lyskrevende, men trenger nok uansett oppgradering av lys)
Har bare standar dobbel T8 rør til akvastabil 250L akvariet, men vurderer alternativer for oppgraderinger av lys, som kan brukes i lag med den heldekkende toppen som hører til karet.
Tilsetter daglig flytende gjøtsel (fordeler det som står anbefalt ukentlig dosering)
Men trenger helt klart bedre lys, ikke minst p.g.a mye flyteplanter (gulrotgress) som selvfølgelig hindrer lyst og nå ned til anubias, jawabregne, og skruvallisneria.
(det er disse plantenee jeg har, er jo ikke mye lyskrevende, men trenger nok uansett oppgradering av lys)
Postet 07.10.15 kl 15:33
Postet 07.10.15 kl 16:32
Postet 07.10.15 kl 18:42
Postet 08.10.15 kl 14:31
Til slutt har du i 1-2 ts tørrgjær. Denne skal flyte på toppen så her må du ikke riste.
Feil beskrevet i linken du gav.
Tørrgjæren blander du i litt av vannet du har i flasken (må være lunkent) og en teskje sukker, brukt en skje eller gaffel og blande dette godt.
Når du ser det såvidt skummer (tar 1-5 min) putter du gjæren i flasken med lunkent vann og blander dette godt.
En en ikke blander tørrgjæren flyter den bare oppå sukkervannet og starter aldri gjæringsprosessen.
Postet 08.10.15 kl 15:30
Endret: 08.10.15 kl 15:32
Postet 08.10.15 kl 15:50
Endret: 08.10.15 kl 15:51
Postet 09.10.15 kl 16:24
Postet 09.10.15 kl 16:34
co2 og sakte voksende planter
Pål og andre med erfaring. Hvordan er det med bruk av co2 og sakte voksende planter som anubias og Jawabregne, disse har lett for å få penselalger. Vil dette bli et mulig større problem med co2? (vil jo ikke være bare sakte voksende planter i karet) der vil også være Hydrocotyle leucocephala og Gulrotgress.
Regner med å være klar til testing av co2 om et par uker, må få oppgradert lys først.
Regner med å være klar til testing av co2 om et par uker, må få oppgradert lys først.
Postet 12.10.15 kl 12:55
Endret: 12.10.15 kl 12:57
Diy co2
Har kjøpt diy Co2 oppelgg.
Det som er avbildet (uten om plastflaskene, som er to stk 1,5L coca cola flasker)
I flaske nr 1 har jeg vann og sitronsyre og i flaske nr 2, har jeg vann og natron.
På bildene har jeg akurat startet opp, har strupet ventilen slik at det ikke kommer mye bobler, det for å følge med på trykket i flaske nr 1, er enda ikke oppe i anbefalt trykk.
Har også oppgradert lyset med 2 x led lister som begge er 50 cm og på 9W hver.
Med tanke på det at jeg er bekymret for ph svingninger som ikke er bra for fiskene, bør jeg nappe co2 slangen ut av akvariet om natta?
Det som er avbildet (uten om plastflaskene, som er to stk 1,5L coca cola flasker)
I flaske nr 1 har jeg vann og sitronsyre og i flaske nr 2, har jeg vann og natron.
På bildene har jeg akurat startet opp, har strupet ventilen slik at det ikke kommer mye bobler, det for å følge med på trykket i flaske nr 1, er enda ikke oppe i anbefalt trykk.
Har også oppgradert lyset med 2 x led lister som begge er 50 cm og på 9W hver.
Med tanke på det at jeg er bekymret for ph svingninger som ikke er bra for fiskene, bør jeg nappe co2 slangen ut av akvariet om natta?
Postet 24.10.15 kl 17:51
Trykket har holdt seg stabilt, jeg valgte å ha trykket på litt over kiloen. Om jeg vil ha høyere trykk, så gjør jeg bare slik som vist i vidioen.
https://www.youtube.com/watch?v=y1d6n5YBFeE
https://www.youtube.com/watch?v=y1d6n5YBFeE
Postet 25.10.15 kl 09:36
Postet 25.10.15 kl 09:41
Postet 25.10.15 kl 11:24
Postet 25.10.15 kl 13:08
Postet 25.10.15 kl 13:29