CO2 i fra flaske, min metode.

Har noen av dere eksperimentert med tilføring av co2 til akvariet på denne måten?
Hadde hvert morro å prøve....


http://www.aquadigital.net/co2apparat.html
Det jeg er bekymret for er svingninger i ph, har et oppsett der jeg holder ph på rundt 5,5 - 6....
Jeg gjør dette i mitt 80 liter plantekar, men jeg bruker en skikkelig co2 diffuser.
Jeg har cory, tetraer og dvergciklidere fra Amazonas, så det er ikke noe plantekar. Karet er på 250L. Men har lyst til å piffe opp planteveksten litt. Men er som nevnt usikker på om det er så lurt. kanskje prøve meg litt forsiktig fram og samtidig måle hyppig ph og kh.
Jeg brukte dette i noen år, og var veldig godt fornøyd. Men det er viktig at du har godt lys og gjødsler litt ved siden av.
Jeg opplevde ikke PH fall (målte PH både med og uten lys i karet. Men noe jeg opplevde var at gjærsatsen gikk over, så det er viktig å lage til en vannlås slik at ikke gjærsatsen havner i akvariet.
Og så opplevde jeg at gjærsatsen absolutt gikk best når tempen i rommet ikke var for lav.
Lykke til, Pål
Takker for svar Pål.
Har bare standar dobbel T8 rør til akvastabil 250L akvariet, men vurderer alternativer for oppgraderinger av lys, som kan brukes i lag med den heldekkende toppen som hører til karet.
Tilsetter daglig flytende gjøtsel (fordeler det som står anbefalt ukentlig dosering)

Men trenger helt klart bedre lys, ikke minst p.g.a mye flyteplanter (gulrotgress) som selvfølgelig hindrer lyst og nå ned til anubias, jawabregne, og skruvallisneria.
(det er disse plantenee jeg har, er jo ikke mye lyskrevende, men trenger nok uansett oppgradering av lys)
Jeg fikk aldri min gjærsats til å "starte". Vet ikke om det var for kaldt i rommet, men det var da stuetemperatur ihvertfall. Tror jeg prøvde minst tre ganger men det ble aldri så mye som en boble!
Brukte du temperert vann?
Jepp, jeg fulgte den oppskrifta på den linken du hadde i første post. Men det ble aldri noe for meg. Regner med det var for kaldt i stua, selv om jeg mener å huske jeg prøvde en sommer også - men kan vel ha vært trekk fra yttergangen som gjorde det, jeg vet ikke. Jeg bare ga opp ihvertfall, haha.
Til slutt har du i 1-2 ts tørrgjær. Denne skal flyte på toppen så her må du ikke riste.


Feil beskrevet i linken du gav.

Tørrgjæren blander du i litt av vannet du har i flasken (må være lunkent) og en teskje sukker, brukt en skje eller gaffel og blande dette godt.
Når du ser det såvidt skummer (tar 1-5 min) putter du gjæren i flasken med lunkent vann og blander dette godt.

En en ikke blander tørrgjæren flyter den bare oppå sukkervannet og starter aldri gjæringsprosessen.
Ja du har sikkert helt rett Sharunu, takker. Sjekket ikke linken godt nok. Men vet jo i forhold til annet bruk av gjær, man blander med lunket vann
Har du planer om andre planter? Hvis ikke er strengt tatt ikke CO2 så mye og styre med, da disse plantene ikke krever stort av næring. Hvis da ikke poenget er å teste det ut. Jeg merket det iallefall godt på planteveksten!
Uansett lykke til
Nei har ikke planer om andre typer planter, men vil ha mye mer av artene jeg allerede har Har to stk 250L akvarier til, gående i Larvik akvarieklubb, trenger mere grønt der og

Ser ikke for meg at det gjær greiene er noe jeg vil bruke over lang tid, men håper på god vekst når jeg tester det.
co2 og sakte voksende planter
Pål og andre med erfaring. Hvordan er det med bruk av co2 og sakte voksende planter som anubias og Jawabregne, disse har lett for å få penselalger. Vil dette bli et mulig større problem med co2? (vil jo ikke være bare sakte voksende planter i karet) der vil også være Hydrocotyle leucocephala og Gulrotgress.

Regner med å være klar til testing av co2 om et par uker, må få oppgradert lys først.
Diy co2
Har kjøpt diy Co2 oppelgg.
Det som er avbildet (uten om plastflaskene, som er to stk 1,5L coca cola flasker)

I flaske nr 1 har jeg vann og sitronsyre og i flaske nr 2, har jeg vann og natron.

På bildene har jeg akurat startet opp, har strupet ventilen slik at det ikke kommer mye bobler, det for å følge med på trykket i flaske nr 1, er enda ikke oppe i anbefalt trykk.

Har også oppgradert lyset med 2 x led lister som begge er 50 cm og på 9W hver.

Med tanke på det at jeg er bekymret for ph svingninger som ikke er bra for fiskene, bør jeg nappe co2 slangen ut av akvariet om natta?
Trykket har holdt seg stabilt, jeg valgte å ha trykket på litt over kiloen. Om jeg vil ha høyere trykk, så gjør jeg bare slik som vist i vidioen.

https://www.youtube.com/watch?v=y1d6n5YBFeE
Til Moderator jeg ønsker å slette denne tråden og heller starte en ny som beskriver hvilket valg jeg ikk for. Det ble jo ikke co2 med sukker og gjær
greit å lese hvordan andre gjør det også
Jeg bare ordnet litt på tittelen, jeg...så behøver du ikke lage noen ny tråd, og ingen kommentarer går tapt. Håper det er ok ?
Ja alt er bedre en ingenting, hehe. Tusen takk
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap