Spørsmål til oppsett av juwel rio 180l

Inaktiv bruker
Hei, tenker å kjøpe et Juwel Rio 180l, og med det følger en del spørsmål.

Har hørt at man kan bruke jord uten tilsatt næringsstoffer og liknende, som et gjødslinglag under grusen/sand. Hvilken jord bør jeg kjøpe og hvor mye skal i akvariet?

Liker synet av sand som bunnsubstrat, men har hørt at det egentlig ikke er så bra og uansett vanskelig å rense. Er dette fakta og dermed burde bruke grus. Eller kan jeg gå for sand og isåfall hvor mye over gjødslingslaget?

På forhånd, TAKK!
Plussmedlem
Du kan trygt gå for sand Det har jeg brukt i åresvis, av hensyn til de fiskene jeg holder, og jeg fjerner for det meste møkka som legger seg på toppen. Skitten har lettere for å "falle mellom" store gruskorn, og blir gjerne mindre synlig og verre å fjerne. Noen grunn til at sand ikke skulle være bra, bortsett fra det med å få renset den?
Jeg bruker ca. 3-5 cm. sand i mine akvarier, vil jeg tro, men så har jeg ikke noe under.

Jord tør jeg ikke uttale meg om, for det har jeg aldri brukt.

Tips til sand; Biltema sin er brukt av hundrevis av akvarister, og er veldig OK. Velg den grovkornede varianten, den fine er for fin...
Sand er lettere å holde rent enn grus, vil jeg påstå, av samme grunn som Anders K. nevner. Det er også bedre for planterøttene, så lenge du ikke velger en altfor finkornet/tettpakket sand. Sand gir mer valgfrihet mht fisk/dyr. Endel bunnlevende fisk trenger fin, avrundet sand som de siler gjennom gjellene eller roter rundt i med snuten.

Jeg kan heller ikke svare på det med jord, men det fins vel en rekke næringssubstrater å få kjøpt. Alternativt kan man bruke rotgjødselkuler til planter som tar næring gjennom røttene. Skal du for det meste ha stilkplanter som tar næring rett fra vannet, trengs ikke noe særlig næring i substratet.
Er enig i at sand er mye bedre enn grus.
Lett å holde ren er den og fordi der samler dritten seg oppå.

Det som Kuledrøm sier er helt rett.
En del bunnlevende fisk trenger fin, avrundet sand som de siler gjennom gjellene eller roter rundt i med snuten.
Så valgmulighetene er mye større med sand enn grus.

Et tips: Fisker som har barter trenger sand ikke grus fordi grusen skjærer gjerne av bartene på fisken noe sanden ikke gjør.

Dette med jord kan dessverre heller ikke jeg gi et godt svar på.

Lykke til

Mvh. Meg
For det første kan barter bli ødelagt uansett bunnlag. Selv finkornet rund sand kan ha et bakteriebelegg som angriper bartene, noe grus også kan ha. Skarpe sandkorn kan også skade.

Jord (og da snakker vi jord, ikke torv), er et kapittel for seg. Man kan bruke såjord som er sterilisert og ikke tilsatt noen næringsstoffer. Dette blir som den gamle Diana Walstad-metoden, som er ment for å skape et akvarium som mer eller mindre klarer seg selv uten noen inngripen. Jeg ville dog ikke anbefale sand over...dette vil bli et veldig tett bunnlag med dårlig sirkulasjon. Ellers har det samme ulemper som en del andre næringssubstrat...mulig ammoniakk-lekkasje og fare for mye grums hvis man må ta opp eller flytte på planter. Jord vil flyte opp og legge seg på overflaten. Et slikt kar trenger ekstra tid på å kjøres inn og komme i balanse før fisk settes inn. Enkle næringssubstrat er like bra og har færre ulemper, etter min mening.
SilverShaded
Selv finkornet rund sand kan ha et bakteriebelegg som angriper bartene, noe grus også kan ha

Helt sant dette.....

Har ikke merket noe til dette, men vet det kan dukke opp.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap