En type venusfisk...?

Hei!

Var i dyrebutikken i dag og kjøpte 4 fisk.
Fikk beskjed om at det var en type venusfisk, men finner dessverre ingen bilder av de på nett..

Har prøvd å ta noen bilder, hovedsakelig av gutten, selv om det viste seg å være veldig vanskelig..

De var utrolig fine syns jeg, særlig gutten når han viftet med finnene/sløra sine.
Finnene kommer dessverre dårlig frem på bildene..

Håper noen fiske kjente klarer å tyde bildene, og eventuelt kan fortelle meg hvilken type det er snakk om
Litt utydelig i innlegget over :

Finner altså bilde av "vanlig" venusfisk, men ikke denne typen..
(Hvis det er venusfisk, da..)
Syns det ser ut som dragefinne, iriatherina werneri. Dette er en art av gruppen som kalles regnbuefisk, og den lever i elver i kystregioner på Papa New Guinea og det nordøstlige Australia. jeg har dem selv...enkle og greie å ha med å gjøre, men har veldig små munner og stor appetitt. De er ganske tolerante når det gjelder vannverdier, siden de lever i biotoper som har store årstidsvariasjoner, også med tidvis innsig av saltvann.
Ahaa, ikke en type venusfisk som dyrebutikken sa altså.. Hehe :p

Jeg fikk det som skulle være en 1 hann og 3 hunner..
Var noe usikker på om kjønnene var riktig, er tydelig 1 hann, og ganske sikker på at 1 av de er hunn.. De andre må jeg nok kikke litt nærmere på nå som jeg har litt bilder å gå etter..

Jeg fikk beskjed om at de var stimfisk og trivdes best i grupper, og hadde derfor planer om å kjøpe flere om jeg så de kom godt overens med de andre. Blir i så fall å kjøpe flere hunner tenker jeg, må bare bli litt flinkere til å se forskjellen først.

Hun i dyrebutikken sa hun hadde fått ett "kull" med disse, til tross for at de ikke hadde hatt dem særlig lenge. Hun mente de fikk levende unger, men så jo nå at de legger egg..

Vet du hvor lett / ofte disse kan yngle ?
Hadde jo vært moro hvis noen av eggene overlevde i så fall..

Takk for svar forresten, ble litt frustrert over å ikke finne denne "venusfisken" noe sted..
Hvor mange burde de være for å trives forresten?
De er eggleggere, ja...leker som regel i finbladete planter eller dertil egnet lekemopp. Men de voksne må fjernes etter lek. Ynglene er dessuten veldig små, og fremfor alt har de bittesmå munner og må ha ekstremt smått for i starten, som f.eks. hjuldyr.

Unge hanner ser nesten ut som hunner, og underdanige hanner danner ikke så flotte finner som de dominante. Du bør ha to-tre hunner per hann. Helst bør de være minst 10-12 stykker...men jo flere jo bedre
Ahaa okei.
Jeg har nok da kanskje 1 dominant (eventuelt litt eldre) hann, og mest sannsynlig hvertfall to til antar jeg..

Hun i dyrebutikken mente de bare hadde 2 hanner, men det kan ikke stemme..
Vil heller tro det var flest hanner, og har lest litt rundt at dette ofte er et problem (altså mangelen på hunner..)

Håper hvertfall den ene jeg har er ei jente..

Har prøvd å lese litt rundt på forskjellen på kjønnene, men er ikke så lett å se nei dersom det er snakk om unge / underdanige hanner..

Men leste et sted at hunnene manglet en finne hannene har? Skjønner jo at hun ikke har de lange svarte osv., men er det en konkret ting jeg kan se etter som vil gjøre det lettere å skille hunner fra hanner?

Vil gjerne være ganske sikker på at jeg får med meg kun hunner fra dyrebutikken neste gang (dersom de har det..).
At hunner skulle ha en finne mindre, har jeg aldri hørt. Det kan se sånn ut, da de lengste finnene på enkelte hanner kan være todelte.

Formen, fargen og lengden på finnene er også avhengig av fiskens lokasjon, og kan variere ganske mye. Lettest er det jo å se forskjell på voksne fisker. Hunnene er mye mer ubetydelige i fargene, og har kortere finnestråler. Dessuten "spiller" de ikke med finnene slik som hannene gjør...de er mye mer unnselige i gemyttet.
Med kortere finnestråler, mener du at de ikke har noen forlengelse utover finnen, eller kan de ha en liten forlengelse ?

Kanskje jeg skal prøve å ta noen bedre bilder, så kanskje det er mulig å se om det er jenter eller gutter?
Hunnene kan ha litt lange finnestråler på ryggfinnen, men som regel ikke på buksiden. De har også som regel gjennomsiktige finner, i motsetning til hannenes mørke stråler.

Ja, noen gode bilder gjær set naturligvis lettere...men de er notorisk vanskelige å få bra bilder av..
Skal prøve å få tatt noen nye bilder når jeg er hjemme igjen om et par dager
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap