Hva slags bunnsubstrat skal jeg velge?

Hei. Jeg har drevet med akvarier før, men det er så mange år siden at jeg føler meg som en "nybegynner" når jeg nå skal starte opp igjen.

Jeg har kjøpt et brukt 64 liters kar og tenker å innrede det med planter og ønsker å ha noen dvergciklider, cory og tetra i karet.

Jeg ønsker et lyst bunnsubstrat, og pga. ciklider og cory så bør det være finkornet?

Er det noen som har noe å anbefale som ikke er så dyrt? Jeg har hørt at Biltema blåsesand kan brukes. Er dette trygt? Noen som har erfaring med dette?

På forhånd takk for svar
Ikke bruk blåsesand...bruk pussesand med varenr. 175425.

Ellers er ikke dvergciklider og cory sammen noe godt valg, særlig ikke i et så lite kar. Begge er bunnfisk, og de har forskjellig døgnrytme, gemytt og revir-oppfatning (coryene har ingen ide om hva et revir er, men det har ciklidene).
Å tusen takk for raskt svar! Bare et lite tilleggsspørsmål: må denne vaskes før bruk?
Nei, de fleste bruker den rett ut av posen. Litt støv blir det jo, men hvis du er meget forsiiktig når du fyller opp karet blir det minimalt med "tåke" i vannet.
Flere anbefaler sand fra Jula framfor sand fra Biltema. Jeg har biltema sand, og den har fungert helt ok de få månedene jeg har hatt den, men neste gang jeg kjøper sand blir det fra Jula. Du kan søke på Jula sand og se.
Helt enig med Vannlilje...det er en bedre sand, da den har smalere spredning på kornstørrelsene og er nesten 100% kvarts. Dette gir mindre sjanse for at bunnlaget blir for tett. Problemet er at denne er vanskelig å få tak i utenom sommersesongen, da dette er filtersand til svømmebasseng. Det var derfor jeg ikke nevnte den. Men jeg ser at de faktisk har noen poser igjen på Jula Larvik !
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap