Kan et 250 l akvarium sprekke i bånnglasset uten

Lurer på om det må være en plate under akvariet før det blir fylt opp. (Har lagt ved et bilde som er tatt underifra i underskapet og opp i akvariebunnen) og det ser ut til at det har vært en plate i underskapet tidligere (eller i hvert fall anordning til det), som nå er borte. Uansett om jeg setter en plate på hengslene vil akvariebunnen stå i lufta da det vil bli et glippe mellom underskapet og akvarieglasset, siden det er en ramme rundt hele glasset som gjør at akvariet står litt opp ca. i underkant av en 1 cm uansett. Vil det bli for tungt for bunnglasset når jeg fyller på med sand og vann når det står i lufta, og kan det sprekke? det har bare støtte fra kantene/ramma. om jeg setter en plate der og det sprekker så vil jo vannet bruke lengre tid på å lekke ut, uten plate vil alt bare rase ned i underskapet... kroglete forklart... Men må man ha støtte under akvarieglasset? syns det er rart når kanten rundt akvariet er bygd opp ca. 0.7 mm.. så det vil jo "stå i lufta uansett".. Noen som vet?
Et rammeakvarium skal ikke ha noen plate under seg. Rammen sammen med veggene, altså glassplatene som står på høykant, er en helt stiv konstruksjon. En plate kan tvert om være skadelig dersom den ikke helt plan eller det kommer noe rusk mellom platen og bunnglasset. Om du ser på en Porsareol med rammekar, vil du se at karet kun ligger rett på aluminiumprofilene.

De "hengslene" du viser til, om jeg forstår bildet riktig, er ikke sterke nok til å bære vekten av et akvarium på en plate, så de har nok hatt en annen funksjon.

Et akvarium i helglass skal ha en stiv plate, behandlet slik at den tåler vann og med enten en ca. 10 mm Isoporplate mellom platen og glasset, eller eventuelt et passende stykke av et liggeunderlag.

Veldig bra, Sigmund...støttes 100 % !
Ja ok, takk for svaret!
Det har aluminiumramme rundt hele som står godt på "ramma" til underskapet. Var bare skeptisk til at bunnglasset skulle tåle tyngden når det blir fylt opp. Er et ganske gammelt akvarie med mye riper etc.
Ett spm til er det dumt med for mye silikon, da jeg har lyst til å forsikre meg om at det er 100 % tett, eller sånn at det holder seg tett lenge. Eller bør man skrape bort all gammel og ta nye striper i kantene. Det jeg tenker nå er bare å forsterke det gamle og bare ta et nytt lag over, men for å dekke de gamle overgangene fra silikon til glass så må jeg bruke ganske mye/tjukt lag.. (silikon som er beregna til akvarium er kjøpt inn).
?


Ny silikon fester ikke til gammel. Om du vil silikonere om karet, må du fjerne all synlig silikon fra hjørner i bunnen og på alle sidene. Skrap grundig av med barberblad eller blad for Stanleykniv. Bytt blad om nødvendig.

Vask deretter godt med aceton før du legger ny silikon. Claes Ohlsson har en type som egner seg for akvarier. Bruk ikke silikon beregnet for bad, den inneholder muggdrepende midler og går ytterst dårlig sammen med fisk.

Om du bruker søkefunksjonen her på AF, vil du finne en trinn for trinn oppskrift.

Om glasset er veldig ripete, og med litt dypere riper, ville jeg vært betenkt på å bruke det. Slikt glass kan lettere sprekke enn glass uten riper. Om det er bunnen som er full av riper, kan du kanskje silikonere inn et bunnglass på det gamle (altså innvendig). Bruk i så fall et tykt nok glass. Du kan søke fram en tabell over nødvendig glasstykkelse, men antar at 8 mm vil passe.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap