Filterpumpe og luftpumpe?

Hei Har gått til innkjøp av et 140L akvarie, skal etterhvert fylle opp med et par, tre Ciklider, men foreløpig svømmer det en ussel Slørhale som har blitt med fra det gamle karet foreløpig.

Med akvariet jeg kjøpte fulgte det med en filterpumpe, men jeg har fra før av liggende en Pumpe med både filter og luftslange liggende.
Jeg føler jo det at naturligvis vil den nye filterpumpen bare rense karet, men ikke produsere oksygen til fisken, så jeg tenkte tanken på å sette inn min gamle luftpumpe men er redd det vil skape en for kraftig strøm med to pumper, og at fiskene ikke vil kunne hvile.

Ser slørhalen som svømmer av og til ''drar'' etter oksygen med svære munndrag mens han svømmer.

Filterpumpen har jeg stående i ene langhjørnet, peket framover langs kortsiden, og hvor kan jeg isåfall plassere den gamle luftpumpen?
Du trenger ingen "produksjon av oksygen" i karet. Luftbobler inneholder jo ikke oksygen, men...luft Og det er begrenset hvor mye ekstra oksygen det blir i vannet ut av luftbobler. Hovedopptaket av oksygen i vannet skjer i vannoverflaten, som følge av utveksling med lufta. Jo større overflate vannet har, jo bedre blir oksygenopptaket. Derfor bruker man filterets utblås til å skape bevegelse i overflaten, noe som øker overflatearealet. Det bør derfor plasseres slik at det skaper god overflatebevegelse...ikke langs kortsiden.

Hva slags filter er det du har, og var filteret skikkelig innkjørt før du satte inn fisken ? I så fall burde ikke fisken vise tegn på oksygenmangel...ihvertfall hvis du plasserer filterutblåset riktig.
Jeg har satt pumpen slik at strømmen går langs kortsiden og det ser ut som det gir meget god bevegelse i siden og i en strøm langs framsiden av karet.
Anbefaler du og sette den slik at strømmen går for eksempel rett langs siden? Fram eller bak?

Filterpumpen er godt innkjørt og har blitt brukt en god stund.
Vi snakker ikke om strøm her, men om overflatebevegelse...det skal være mange bittesmå krusninger på hele vannflaten i karet. Prøv deg frem til du finner riktig plassering av utblåset. Hva slags filter er dette ?
Jeg ordla meg vel feil, men ja det er overflate bevegelse i hele vannet øverst.
Prøvde nå og sette den slik at den blåser langs langsiden og det gir mye små krusninger i hele vannet, men det ser ut som det er ganske sterk ''strøm'' og det rufser opp ting fra bunnen og plantene rører godt på seg, er det for sterkt?
Hvis utblåser treffer bunnen, eller nær bunnen, vil det jo bli uro i bunnlaget. Da har du satt det for mye på skrå nedover. Plantene skal bevege seg litt i strømmen, men ikke svaie vilt.
Utblåser står høyt opp, mellom midt og topp ca.
Var bare i starten det var slik, har roet seg pent ned nå, og fisken svømmer vakkert imot strømmen
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap