Trenger hjelp til å finne riktig fisk.

Jeg har akkurat kjøpt et akvarium. Ett av de minste på 21l som skal stå på nattbordet.
Akvariet er av typen haquoss evolution ecoled 38.
Pumpa er haquoss cascade 200.

Siden dette er såpass lite så har jeg skjønt det sånn at noen fiskearter trenger mer svømmeplass enn andre, og at ikke alle passer å ha sammen.

Jeg driver å "kjører" inn akvariet nå og en liten stund til fremover, så har god tid til å finne en god kombinasjon.

Jeg ønsker derfor forslag og tips da jeg er nesten helt fersk.

Jeg ønsker å ha ett par reker, bortsett fra det så er jeg åpen for det meste bortsett fra den typiske gullfisken.

Har fått beskjed før fra dyrebutikk at de og de kombinasjonene skal gå bra, og senere funnet ut at de ikke gjør det. Derfor spør jeg her da kunnskapen og erfaringen er endel høyere.

Alt er til hjelp
På forhånd takk
Før vi kan anbefale fisk og dyr må vi vite vannverdiene i karet (eller hva de skal være etter innkjøringen). Du kan måle pH, GH og KH i krana.

Det er ikke anbefalt å ha fisker i så små kar. Kanskje du kan ha en kampfisk eller noen små rasbora, men det er bedre å ha et større, så fiskene trives bedre. Det er også vanskelig å holde stabile vannverdier i små kar.

Det beste er nok å ha noen reker og snegler i karet.
Min menig er at dette er så lite at det er meget få fisketyper som passer her, legger ved en link til fiskene i fiskebasen som passer i et så lite kart. PS! Merk deg at ikke alt passer sammen heller av disse få i lista.
Vannverdien (GH) har en hel del å si.




Jeg personlig ville bare brukt et så lite karr til enten reker eller som et yngelkarr.
Skattebo : Linken virker ikke.

Et 21 liters akvarium bør ikke være permanent hjem for noen fisker. Det egner seg til noen reker og eventuelt snegler.
Ser nå at den ikke virker :-S

Og ja det er helst til bare for en periode, 21l er jo sært lite i grunn så det er rett det at det ikke burde være et permanent hjem.

Lista linken skulle vise inneholdt noen få fisker som var meget små, på ca 2cm bare. Killi bl.a.

Var innom dyrebutikken jeg kjøpt alt I og kjøpte noe mer utstyr. Blant annet nitritt-tester.

Spurte om hvor mange og hva hu ville anbefale i akvariumet. Hu sa det ikke burde være noe mer enn 2-3 fisk, som blandt annet kunne være en kampfisk. Men hvis jeg for eksempel tok en type tetra, så kunne jeg ha opptil 10 stk.

Jeg syntes dette er i overkant mye, selv som fersk innen for hobbyen. Men butikken vil vell kanskje selge mest mulig fisk.

Jeg kunne ta med en vannprøve dit for å teste det før jeg kjøpte fisk for å være sikker på at alt skal Være I orden.
Andres Olsen
Spurte om hvor mange og hva hu ville anbefale i akvariumet. Hu sa det ikke burde være noe mer enn 2-3 fisk, som blandt annet kunne være en kampfisk. Men hvis jeg for eksempel tok en type tetra, så kunne jeg ha opptil 10 stk.


10 tetra i 21 liter!? Helt på jordet. IKKE hør på dyrebutikkansatte. Jeg ville ikke hatt fisk i et så lite akvarium.
Dyrebutikk-ansatte vil selge for enhver pris. Å følge råd derfra uten å dobbeltsjekke først, er en oppskrift på å mislykkes. Det fins noen dyrebutikker som er unntak, men det er ytterst få !

Uansett så må karet kjøres inn først...det tar lang tid, så du har nok av anledning til å tenke deg om og lese deg opp.
INGEN tetratyper vil passe i et så lite karr over tid.

Som SilverShaded sa tidligere 21l er faktisk i minste laget, selv di minste jeg selv snakket om vil nok ikke trives på så liten plass over tid.

Bruk karret til noen få reker du dersom dette er et karr du vil ha noe i hele tiden.

Karret er også ok til nyfødte yngler dersom dette trengs.

eller

Du kan evt. bruke det som et krise karr der det bare er snakk om å ha noen meget få fisker der for en kort periode.

For eksempel.
Om det er 1-3 som trenger en medisinkur.

Lykke til videre

Du burde ikke ta vannprøver hos butikken. Mange av dem tester med strips som er helt upålitelige. Ofte sier de bare at vannverdiene er "OK". Altså ikke hva de faktisk er. OK kan bety så mangt. OK for guppy er ikke OK for tetra. Kjøp heller dråpetester og test selv.
Du skriver at du kjører inn akvariet, men hvordan gjør du det? Har du noe som helst biologisk nedbrytbart i akvariet som filterbakteriene kan vokse på?

Ellers er det som nevnt av flere andre ikke mange arter som går greit i et så lite akvarium over tid. Men jeg vet om en mikrofisk som kan passe å ha en liten stim av, og den er bitte liten og heter på folkemunne Mosquito rasbora (Boraras brigittae). Den kan jeg anbefale at du velger, for de er så små. En gruppe av disse kan gå an.

Har de den ikke i butikken du har vært i, be dem bestille den inn for deg. Vil de ikke det, gå et annet sted og bruk pengene dine. IKKE la dem prakke på deg andre fisk som er for store eller blir helt feil for akvariet ditt. Akvariet er knøttlite, og det er ikke mange fisk som trives der.

Et annet alternativ er å ha en enkelt fisk i akvariet, en kampfisk. Disse trives alene, og man kan ha dem i et såpass lite kar, selv om jeg personlig synes det er i minste laget å leve hele sitt liv på en så liten plass.

Jeg er litt motvillig til å "anbefale" fisk til et så lite akvarium, men gjør det likevel, fordi du etter all sannsynlighet kommer til å kjøpe deg fisk til det akvariet uansett hva vi sier, og da blir det vel å velge det minste av to onder, så da nevner jeg fisk som kan tåle det lille akvariet iallefall en stund.
Du bør satse på å kjøpe et kvalitetsakvarium av en viss størrelse etterhvert, minst 63 liter. 85 eller 100 er bedre for en nybegynner.

Som andre her nevner, vanntester kjøper man selv og utfører hjemme. Da får man resultatet nøyaktig i tall, ikke bare bli avspist med et "ok" eller noe i butikken. Hva betyr "ok" i tall liksom? Sier oss ingenting.
Kjøp DRÅPETESTER. Strips er unøyaktige og ikke til å stole på, de oppfanger ikke alltid at f.eks. nitritt er tilstede eller hvor høy nitratverdien er osv.
Du trenger et minimum av tester, og de tre du absolutt bør ha er ph-test, nitritt-test og nitrat-test.

Får du problemer med akvariet etterhvert, og det kan fort skje med en nybegynner, så vil du oppleve i alle "hjelp meg" tråder her på forumet, så blir det spurt etter alle vannverdiene før man kan hjelpe. Temperatur, ph, nitritt og nitrat, det er et minimum.
Tilfeldig bekjentskap
© Christin Aase
Reklame for plussmedlemskap