Vannfilter

Hei
Har et life tech vannfilter som sliter med å tilføre luft til akvariet. Strømsettingen av vannet virker ok. Kommer luft gjennom filteret når jeg blåser i luftslangen og skumfiltrene ble rensket i går. Er 5 mnd gammelt. Filtrene ser nok litt slitne ut.
Noen med erfaring på området. Tilsetter også luft via en stein på bunnen så det holder vel til mandag
Torgeir
Ved å heve utblåsningen til pumpen så du får mer krusninger og bevegelser i overflaten, vil du få mer oksygen i vannet.
Filtersvampene bør ikke renses eller byttes ofte. Om det renses eller byttes ofte, kan det oppstå ustabilitet i karet som fører til ammoniakk og/eller nitritt.
Dette er ikke akkurat et high-tech filter, og hvis det kun har svamper kan det vel være litt tvilsomt om det er godt nok til et såpass stort kar.
Å kjøre masse luftbobler inn i vannet har ikke allverdens effekt heller...hovedutvekslingen oksygen/vann foregår jo i vannskorpa. Det er bare å sørge for masse små krusninger på overflaten slik at overflatearealet blir størst mulig, som Blue sier.

Og har du mer enn 1 svamp i filteret, bør du ikke rense begge samtidig. Så vil absolutt anbefale sjekk av ammoniakk og nitritt hvis du har gjort det.
Takk for svar, innser at jeg må kjøpe nytt utstyr. Ja er kun to svamper i filteret og er nok ikke high tech. Fikk den til å suge luft nå ikveld ved å senke vannstanden i karet. Har sett det før nå jeg plassert pumpa på bunnen så klarer den ikke trekke ned luft. Løfter den opp så kommer lufta. Nå står øvre del av motoren over vannlinjen og virker fint. Men det blir nytt utstyr mandag. Men det skal vel og innkjøres og må vel kjøres inn i kombinasjon med det gamle. Noen anbefalinger til et godt innvendig filter til et 180 liters kar med stor aktivitet og nok fisk?
Personlig ville jeg aldri filtrert et såpass stort kar med noe innvendig...de har for lite volum av filtermedier, særlig i forhold til strømningshastighet. Og er det noe en ikke bør "spare" på, så er det god filtrering.

Hvis jeg absolutt måtte velge et innvendig til et slikt kar, hadde jeg gått for det største Eheim Biopower (240).
Nytt filter kjører du sammen med det gamle i 5-6 uker, det gir en sømløs innkjøring.
Tilfeldig bekjentskap
© Anette Tøgard
Reklame for plussmedlemskap