Det Mona sa. Små reker blir snacks.
Hva som er velegnede akvariekamerater kommer nok i stor grad an på akvariets størrelse. Mens min halvvoksne vann gikk i en 180-literstank, plukket han en god del på corydasene der, og plaget til og med en enslig scalare en del. Og den var hans eneste rival i øvre vannlag. Men i 450-liters-selskapstanken, der han er nå, er det bare fred og fordragelighet, selv om hannen jager sitt nyanskaffede lille harem litt innimellom.
Sugemaller går bra med perleguramier. Perlene later også til å gi beng i stimfiskene i selskapstanken, og jeg har ikke sett dem stresse scalaren heller i sine nye omgivelser. Så i tillegg til størrelsen på akvariet ditt, kommer det vel litt an på målet med anskaffelsen? Har du tenkt å drette dem? Hvis ikke, går altså 1 hann og 2 hunner for øyeblikket finfint sammen med 20 tetraer/rasboraer, 1 velvoksen scalare og 2 litt malplasserte mollyer (samt et utall mindre maller og kuhlier) i 450-literstanken min. Men husk uansett nokså tett beplantning, slik at hunnene kan gjemme seg.