Hvilke fisk passer best sammen?

Hei igjen.

I sommer postet jeg her ang at jeg hadde kjøpt et ca 18L akvarie til fisk og fikk fort tips om at dette kom til å bli for lite. Har derfor nå anskaffet meg ett 160L akvarie som hentes på Torsdag og ville spørre om tips til hvilke fisker som passer best sammen? I det lille jeg har hatt nå har jeg hatt en liten ancistrus med en trerot å gjemme seg i. Denne har vært aktiv og spist mye rundt omkring på bunnen og vokst seg fin og stor og så har jeg hatt Kardinal tetraer som har også spist godt hver dag og virker å gå veldig godt sammen ikke sett noe tegn til problemer med dem, men de blir nok glade for ett mye større akvarie nå ? så håper dere har noen tips til hvilke fisker som kommer godt overens i ett akvarie ?
Oppgi pH og GH hvis du ønsker råd om valg av fisk.
Som det oppgis ovenfor, trenger vi å vite litt mer om vannverdiene du har der du bor, før man kan gi noen konkrete, gode forslag til fisk.

Du har allerede tetra og Ancistrus, og disse er Sør-Amerikanske fisker som trives best i bløtt (lav GH) og surt (lav PH fra 7 og lavere). Dersom vannprøvene dine viser verdier som passer, kan du jo fortsette og sikte deg inn på fisk fra Amazonas...? Det er hundrevis av arter.

Vannverditester tas med dråpetester, og jeg kan anbefale JBL vanntester. De du absolutt trenger, de viktigste til et nytt akvarium og etablert akvarium er:
PH eller ph 6.0-7.6
GH
Ammoniakk
Nitritt
Nitrat

Det er definitivt billigst å bestille vanntestene på nett, det er ofte halve prisen av hva de koster i vanlig zoobutikk. Fraråder deg å kjøpe strips, da disse er for dårlige til å gi noe godt og riktig resultat, det er best å holde seg til dråpetester.

Corydoras (pansermaller) passer i slike vannverdier som nevnt ovenfor, men da må du ha sand på bunnen, ikke grus. De er aktive og mopper rundt på bunnen og leter etter mat. Ikke noe matrester blir liggende uspist når du har Corydoras, og disse sjarmerende småtrollene med bart befolker den nederste delen av akvariet; bunnen.

Har du en Biltema forretning i kjørbar avstand fra der du bor? Biltema har en sandtype til akvarium, varenr 175425, og den er lysbeige, nydelig å se på i akvariet. En stor fordel er at den ikke trenger å vaskes før du bruker den i akvariet. Bare å tømme oppi, og så fylle vann i akvariet.

Zoobutikker har også sand men av en litt annen type og farge. Litt mere grårød. Den må vaskes eller skylles ganske lenge før den er ren nok til å ha i akvariet. Alle de zoobutikkene jeg har vært innom, har alle ført Råda-sand. Anbefalt kornstørrelse på sanden er 0.4-0.8 mm. Ikke velg den som er finere (0.33) da den er FOR fin, og gufser rundt overalt og letter ved det minste blaff. Den har også lett for å bli dratt inn i filteret og tetter det, så som du skjønner bør ikke sanden være SÅ pudderfin som det.
0.4 - 0.8 mm kornstr. er best, og har de den ikke inne, kan de bestille den for deg.
har du planlagt innkjøring for det nye akvariet?
Tilfeldig bekjentskap
© Meyers Aquascaping
Reklame for plussmedlemskap