Kjøpe bruks akvarium

Hei. Jeg er på utkikk etter akvarium og da brukt. Det blir for dyrt med nytt akuratt nå for meg.
Skal minimum ha 120L og oppimot 200+ L, spørs hva jeg finner.

Dette blir mitt første akvarie. Er det noe spesielt jeg burde spør etter før jeg kjøper? Noen råd?
Velkommen til en fin hobby!

Du bør lese deg ordentlig opp før du kjøper inn noe fisk eller andre levende skapninger
Du bør skaffe deg dråpetester for å teste vannet ditt. Kjøp gjerne på nett, siden det er nesten halvparten av butikkpriser. Anbefaler aquamanias.no. Da finner du ut hvilke fisk som du kan ha. Kravene til de forskjellige fiskene finner du i fiskebasen. Ikke hør på dyrebutikken. De fleste har lavt kunnskapsnivå og kan gi deg hårreisende råd. Du bør lese deg opp på salmi innkjøring. Da innkjøres akvariet uten fisk, og ingen fisk må lide i gift nivåer.

Akvariet kan du finne i rubrikkannonsene her eller på Finn.no.
Fordelen med å kjøpe brukt, er blant annet at hvis du får med ei pumpe som er i bruk, så har den opparbeidet filterbakterier så du kan begynne direkte med fisk. Slipper innkjøring av akvarie som tar laaang tid.

Pass på at fiskeslagene skal ha samme temperatur og vann mm. Og at de passer sammen.

Lykke til!
Takk for flotte tips!

Det akvariet jeg så på ble solgt til en annen. Så det som jeg kunne tenkt meg nå er ett Juwel Lido 120L på 3 år.
Jeg ønsker å ha ancistrus og scalare i akvariet, i tillegg til andre fisker som passer sammen.

Er det for lite for dem? Med 120L.
Lido 120 blir for lite for scalarer, ja. Du må opp i et 240-250 liter for å ha scalarer med noenlunde god samvittighet...f.eks. et Rio 240.
Takk!
Da tar jeg vare på samvittigheten og dropper Scalare.
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap