Flytting av akvarium

Så, vet det står at ingen spørsmål er dumme, men jeg føler spm er litt dumt allikevel

Uansett, fikk 4 sverddragere og 2 albinomaller i går i min 60Liters. Begynner å kjenne på at den står plassert litt dumt- syns det blir unødig mye risting/knirking på gulvet der den står (gammelt gulv) når vi går forbi, skal se på fiskene, gi mat etc, samt litt dunk i ny og ne, ser at dragerne reagerer på det- de nærmest skyter opp eller ned når det skjer en av delene, og tviler på om det er så bra for akvariet eller fiskene over tid? eller? Kan ikke akvariet sprekke, lekke etc?

Burde jeg flytte den? den står på et trebord. har en stor kommode jeg tenkte den kunne stå på- hvor gulvet ikke påvirker akvariet like mye.. Men flytte??? Hvordan.. har ikke lyst å ta dem med håv igjen så snart, pluss at mallene er så små at jeg får sikkert ikke tak i dem, har ikke lyst å bytte ut alt vannet heller... what to do?? Grusen er ganske så tung også
Jeg er enig i at det er lurt at akvariet får stå i ro et sted det ikke er så mye vibrasjoner og svikt i gulvet. Det er tryggest. Og mer behagelig for fiskene, ikke minst.

Du kan flytte et akvarium ved å tappe ned vannstanden til det er bare 3-4 cm vann igjen. Jeg har selv flyttet 11 (!) akvarier på den måten da jeg flyttet fra et hus til et annet hus lenger opp i samme gate. Vi bar akvariene opp gaten med bare akkurat nok vann igjen i dem til å dekke fiskenes rygg med vann.

Ta vare på så mye vann som mulig i bøtter, så ikke alt vannet må erstattes på en gang. Har du ikke nok bøtter, kjøp noen nye før flytteprosessen. Du trenger uansett egne vannbøtter til akvariebruk, da man ikke kan/skal bruke husets rengjøringsbøtte (giftige rester).

Du kan altså tappe ned akvariet til det er 3-4 cm med vann igjen, få en medhjelper til å hjelpe deg å løfte og bære, og pass på å holde akvariet i vater hele veien. Holder dere akvariet skjevt eller på skakke, vil all grusen/sanden rutsje over fra ene siden til den andre. Så, hold akvariet plant hele veien når dere løfter det opp og bærer det bort dit det skal stå.
En 60 liter er ikke særlig stor, så dette går sikkert bra.
Lykke til.

PS! Har du store steiner eller pyntefigurer som er tunge i akvariet, ta dem ut før flyttingen. Planter, sand/grus og fisk kan være igjen.
mona o
Jeg er enig i at det er lurt at akvariet får stå i ro et sted det ikke er så mye vibrasjoner og svikt i gulvet. Det er tryggest. Og mer behagelig for fiskene, ikke minst. Du kan flytte et akvarium ved å tappe ned vannstanden til det er bare 3-4 cm vann igjen. Jeg har selv flyttet 11 (!) akvarier på den måten da jeg flyttet fra et hus til et annet hus lenger opp i samme gate. Vi bar akvariene opp gaten med bare akkurat nok vann igjen i dem til å dekke fiskenes rygg med vann. Ta vare på så mye vann som mulig i bøtter, så ikke alt vannet må erstattes på en gang. Har du ikke nok bøtter, kjøp noen nye før flytteprosessen. Du trenger uansett egne vannbøtter til akvariebruk, da man ikke kan/skal bruke husets rengjøringsbøtte (giftige rester). Du kan altså tappe ned akvariet til det er 3-4 cm med vann igjen, få en medhjelper til å hjelpe deg å løfte og bære, og pass på å holde akvariet i vater hele veien. Holder dere akvariet skjevt eller på skakke, vil all grusen/sanden rutsje over fra ene siden til den andre. Så, hold akvariet plant hele veien når dere løfter det opp og bærer det bort dit det skal stå. En 60 liter er ikke særlig stor, så dette går sikkert bra. Lykke til. PS! Har du store steiner eller pyntefigurer som er tunge i akvariet, ta dem ut før flyttingen. Planter, sand/grus og fisk kan være igjen.


Takk for svar da Så du tror ikke akvariet vil ta skade av flytting med innhold? At den blir lekk eller at kantene blir skada og lignende, selv om jeg tar ut så mye vann. Det med bøtter etc vet jeg heldigvis Men har bare en, så må kjøpe noen til hvis jeg skal ta vare på vannet.
Som sagt, jeg har flyttet en del akvariet på den måten selv. Det har gått helt fint.
Det fordrer selvfølgelig at du er superforsiktig i det du løfter dem opp og setter dem ned igjen, det må skje plant og i vater begge deler. Ikke noe hjørne som dunkes nedi bordet e.l., da kan det knuse. Det må settes helt rett og i vater ned på bordet det skal stå. For å skjerme glasset fra ujevnheter der det skal stå, anbefales det at man setter det på et aqua-underlag som dette.

Metoden jeg har brukt når det gjelder å få det nedtappede karet fra et sted til et annet, er å skyve det over på en plan treplate og transportere karet på den måten. Da blir det minst spenninger i glass/fuger.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap