Fisk i 180l akvarium

Hei.
Har lest og lagd meg en liste over hvilke fisk jeg kunne tenkt meg i mitt akvarie, er helt tomt nå. Har sett i fiskebasen og på seriouslyfish.com.

Legger ved listen min:
Liste over fisk for mitt Juwel Rio 180L

Noen innspill? Har lest at Kuhlii ålen kan bli spist av de største ciklidene når de blir stor.
Ellers noen konflikter? Mtp. å bli spist, forstyrrelser osv.
Kan evt. bytte ut Kakadueciklide med Corydoras. Og kun gå for 1 type Sommerfuglciklide. Det er 10 forskjellige fisk/dyr jeg har valgt ut, redd for at blir kanskje litt for mye?

Vil ha ett fredelig akvarium. Klar over at enkelte er territorial, men så lenge de ikke er aggressiv og går til angrep så burde det gå fint.

Bør jeg ha mer toppfisk? Eller er sammensettningen grei?

Tenker viftereker for å spise alger, hvis ikke noen andre har en fisk å anbefale?

Ville malle/ancistrus passet inn her? Vet at Kakaduecikliden sover på bunn og mallen kan forstyrre og stresse den om natten.

Har veldig lyst å ha Noen/kardinaltetra, bolv. sommerfuglciklide og blå ciklide. (Og egentlig malle/ancistrus og Corydoras men usikker på hvordan disse passer inn)

Denne listen inneholder omtrent bare dvergciklider, pluss noen litt større ciklider. Dette er både for mye fisk og en helt umulig fiskesammensetning, særlig i 180 liter. Skal du ha dvergciklider, bør du ha maksimum 2 arter, helst bare 1. Dette for å unngå stadige revirstrider. Nøkkelhull eller acara kan muligens gå sammen med et par dvergciklider. Hvis du skal ha alle disse ciklide-artene, trenger du mange flere kar

Coryer bør du ikke tenke på sammen med dvergciklider. Se svar/forklaring i tråden "Sommerfugler+corydoras ?". Alle dverger hviler/sover på bunnen, ikke bare kakadueciklide.

Viftereker er heller ikke det beste for algebekjempelse, de "beiter" ikke. De kan ta algesporer fra vannet, kanskje...men jeg ser ihvertfall null forskjell på alger med og uten viftereker.

Det ideelle er å velge kun 1 dvergciklide-art, muligens en større art ved siden av. I tillegg kan du ha en eller to arter med stimfisk, pluss kanskje noen alge-etere i form av SAE eller otocinclus.

Tusen takk for innspill og oppklaring!

Så jeg ønsker da å ha Bolviansk Sommerfuglciklide og blå ciklide, samt neon/kardinaltetra. Pluss evt Kuhlii, jegersnegle, otocinclus.

Hvor mange kan jeg ha av disse Sommerfuglciklide og blå ciklide? Ser du nevner "ett par dvergciklider" sammen med nøkkelhull/blå ciklide. Hvor mange ville du hatt?

Sommerfugler+corydoras, gjelder dette også ancistrus/malle? Kanskje ikke hvis jeg skaffer en ancistrus/malle som er døgnaktiv?
Når jeg sa et par, mente jeg et PAR, altså en hunn og en hann.

Resonnementet re. Corydoras blir omtrent det samme for ancistrus og andre L-maller. Og med dvergciklider, acara og kuhli-ål blir det nok bunnfisk...kuhli-ål bør helst være ganske mange for å trives (minst 5 stk.) !
xcitu
Sommerfugler+corydoras, gjelder dette også ancistrus/malle? Kanskje ikke hvis jeg skaffer en ancistrus/malle som er døgnaktiv?

Hold deg fast, dette innlegget blir langt !

Alle L-maller (inkl Ancistrus) er døgnaktive, og de er spesielt aktive om natten i mørket. Noen L-maller gjemmer seg på dagtid mens det er lyst, men maller som Ancistrus er ute døgnet rundt.

Sommerfuglciklider og Corydoras er begge arter som lever sitt liv langsmed bunnen i et akvarium. De liker begge å søke seg inn til skjermede områder som f.eks. under en trerot og lignende. Det kan i noen tilfeller gå svært dårlig, for når ciklidene blir lekslystne og skal ha unger, begynner de å se på alle andre fisk på bunnen som inntrengere. De jager vekk alle som nærmer seg egg og yngel. Corydoras har dessverre null anelse om hva et territorium er, de aner ikke hva begrepet dreier seg om og blir bare forvirret når de jages vekk. Da svømmer de gjerne forfjamset i en bue rundt akvariet, stresset og redde over å bli jaget, og så svømmer de tilbake igjen for å søke skjul i stresset, bare for å møte på de sinte ciklidene på nytt.

Unntaksvis, dvs NOEN ganger kan det gå greit og man kan ha flaks og ende opp med et relativt vennligsinnet ciklide-par. Dette er litt utenom normalen, men er du flink til å innrede akvariet med mye planter, røtter og steiner (både flate og huler) over det hele, så kan det gå å kombinere Corydoras og dvergciklider i en 180 liter. Du må imidlertid ha en reserveplan for hvem som skal ryke ut og omplasseres, hvis det blir kjeppjaging og biting. Da må du stå klar og redde ut fisk. Ciklidene eller Corydorasene som må flytte da? Det bør du vite før du står der, og du bør vite hvem eller hvor de skal flytte. De kan ikke bo i en bøtte...!

Her nedenfor er kopi av listen din.
Du har hele 8 (!) ciklidearter på listen din, det er helt galskap og altfor mye. Huff, det ville gått galt! Håper det er forslags-liste, ikke liste over fisk du SKAL ha?

Det er rett og slett ikke plass til så mange revirhevdende og territoriale fisk i en 180 liter. Velg deg ut en eller to arter med dvergciklider, ha kun et par av hver av de, og sats på at de deler akvariet broderlig mellom seg. Hvis ikke, og de begynner å krangle om samme område, må du igjen stå klar og håve ut den ene arten, og omplassere dem til noen andre straks. Hvis de først begynner å slåss, må du være rask før noen dør. Nytter ikke "se det an til i morgen"...!
Det bør/må kuttes ned til en eller to ciklide-arter i en 180 liter for å sikre freden, og kun et par (en hunn og en hann) av hver. Jeg personlig liker kakadueciklide (Apistogramma) best, samt sommerfuglcikliden. De er det "greit humør" på, selv om de er ciklider likevel.
Blå acara ville jeg unngått, de er som en pest, for de formerer seg som kaniner og vil oversvømme akvariet ditt med avkom som det er vanskelig å bli kvitt ("alle" har mer enn nok av dem og du får knapt gitt dem vekk gratis).
Ciklidene holder seg som regel rett over bunnen i akvariet.

Gå for enten neontetra ELLER kardinaltetra. Kjøp en stor stim, det er mest dekorativt 20? De er så like. Kardinaltetraen blir litt større. De svømmer rundt i hele akvariet og "befolker" de øvre vannlagene.

Kuhliål har jeg liten greie på, men de burde trives i samme vann som kardinaltetra og dvergciklider, tror jeg. Etter hva jeg hører, ser man dem kanskje en gang i året og knapt det. De er eksperter på å gjemme seg, så det er ikke en fisk du har mye glede av hvis du liker å sitte og studere fiskene du har.

Ottoer (Otocinclus) er blant mine favoritter, nydelige små herbivore sugemaller og en utrolig flink algespiser i tillegg. Problemet med dem er at de er litt skjøre, bruk laaaang tid på akklimatisere de til akvariet når du har kjøpt de, og de bør være de siste fiskene du introduserer i akvariet ditt. Akvariet bør ha vært i drift i flere måneder før du setter de inn der, både for å opparbeide nok alger så de får mat, men også for å unngå svingninger i vannverdiene som det ofte kan være i helt nyetablert kar med sårbart filter. Ottoene er skjøre og dør lett hvis det ikke er bra nok.
De sulter fort hvis ikke det er tilstrekkelig mat, så fôr dem godt og hold akvariets vann rent og riktig innkjørt. De dør av svekkelse hvis de må sulte i perioder. Kjøp noen ekstra av dem når du er i butikken og kjøper en gruppe, det vil nesten alltid være noe frafall i starten på disse. Til 180 literen ville jeg satset på 8 eller noe sånn. Håper du får dem til, de er sjarmerende småtasser Et siste tips: lær deg å sette pris på litt grønnalger i akvariet og spar litt alger til Ottoene når du driver vedlikehold i karet, sånn at det alltid er rikelig igjen til dem å spise. Det trives de best med. La f.eks. sideglassene i akvariet få bli grønne og fine

Corydoras er min spesialitet og de aller flotteste fiskene som finnes Synes jeg! De lever sitt liv på bunnen, og har ingen som helst anelse om hva et territorium er. Det er her det kan kræsje med ciklidene..... Ciklidene blir gjerne svært territoriale når de skal leke og legge egg, og okkuperer en del av akvariet til dette. Corydorasene kommer svinsende og leter etter mat, kanskje det lukter deilig, ferske og nylagte ciklide-fiskeegg fra området, så de kommer ivrig snusende. Bare for å bli bitt og jaget av ciklidene. Forvirret suser Corydorasene avgårde, og dessverre er det ikke ukjent at de minuttet etterpå dukker opp igjen på samme sted som de ble jaget fra, fordi de ikke skjønte beskjeden ciklidene prøvde å gi dem. Resultatet er at ciklidene blir stadig mer irriterte og sinte når Corydorasene ikke skjønner "beskjeden" de fikk, så da tar de hardere i neste gang... resultatet blir nesten alltid til slutt store skader på Corydorasene. De forsvarer seg jo ikke. Dvergciklider på sitt sinteste kan finne på å hakke ut øynene på Corydoras som ikke skjønner beskjeden de får.
Her må du innrede akvariet med omhu, masse planter og flere røtter og huler spredd over hele, sånn at ikke Corydorasene og dvergciklidene begynner å like samme trerot f.eks., men at de har fler å velge mellom.
Dette er også grunnen til at du egentlig bør bare velge bare EN ciklideart til akvariet ditt, for ellers kan det bli liten eller ingen plass igjen å være for Corydorasene om begge ciklide-parene finner på å legge egg samtidig...!

Siamesisk algeeter (SAE) kan du droppe, velg heller Otocinclus. Jeg ville ikke hatt enda en algeeter i akvariet i tillegg til Ottoene, som kan konkurrere med de svakere Ottoene i matfatet og ta algene fra dem. Ikke det at SAE er særlig flinke til å spise alger heller. De blir raskt store og feite og ligger for det meste og venter på fôring ovenfra istedet. De gidder ikke bry seg med tidkrevende alge-eting, når de kan spise seg mette på et blunk på fôret som daler ned ovenfra.

Dette var de kommentarene jeg hadde til fiskelisten din

Kakadueciklide
Bolviansk sommerfuglciklide
Sommerfuglciklide
Blå ciklide, Blå acara
Nøkkelhullciklide

Kardinaltetra
Neontetra

Asiatisk jegersnegle
Kuhlii-ål
Viftereker
Otto

Corydoras
Palettciklide
Rødmunntetra
Siamesisk algeeter
Regnbueciklide
Sajica-ciklide
Wow, det var langt ja! Hehe, takk!
Det er en forslagsliste ja, har ikke spikret fast helt hvilke enda.

Jeg dropper nok Blå Acara/ciklide da, etter det du sier. Var også innom dyrebutikken idag og hun sa at hennes blå ciklider spiste opp kardinaltetraene hennes. Og en slik situasjon vil jeg ikke ha!

Neon/kardinal: Tenkte 20 stk totalt jeg også, ender nok opp på Kardinaltetra.

Fant Bolviansk Sommerfuglciklide i butikken, stussa litt på at det var knapt farger på den. Mest gå og nyanser av andre farger. Hun i butikken mente billiglyset i akvariene deres forårsaket det. Jeg tenkte kanskje at den ikke trivdes, det er ikke akkurat store akvarier de har. Evt. syk.
Det er den cikliden jeg kunne tenkt meg, håper den får mer liv i seg hvis jeg kjøper den.

Otto har jeg lyst på, takk for god info ang. fisken. Skal sørge for at den er den siste som kommer inn og det skal være godt innkjørt både med og uten fisk.

Så jeg ender opp med (foreløpig):
Bolviansk Sommerfuglciklide x2 (han/hun)
Kardinaltetra x20
Otto x8
En ekstra art som ville passet bra i denne mixen?

Hvis jeg skulle hatt Corydoras (vil ikke ta sjansen på at "det går fint" men så ender dem opp skadd), hvilken annen fisk ville du anbefalt enn Bolv. Sommerfuglciklide? Da kunne jeg også tenkt meg å hatt en ancistrus/malle i tillegg.

Det er sikkert mange fisker jeg ikke har fått sett på engang, har funnet ciklider og så jobbet meg der ifra, så litt annen input er alltid kjekt. Har ikke bestemt meg helt enda. Er åpen for det meste.

Bare en idè altså.

Hva med denne:
Regnbuer vil trives dårlig ved så lav pH som ciklidene og kardinalene trenger.
Tenkte seff ikke på at kardinalene trives i en PH mellom 4-6, så det er rett at dem ikke vil trives i en for høy PH.
Men om du bytter ut kardinalene vil dette gå fint.
Boliviansk sommerfuglciklide trives i 6,5 - 8 PH

Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap