Trives kampfisk i miniakvarium uten pumpe?

Jeg har lest litt rundt og noen plasser står det at kampfisk trives i små akvarium uten pumpe. Er dette sant? Jeg skal kanskje få meg et mini akvarium. Jeg har ikke plass i leiligheten til større. Jeg tenkte det skulle stå på kjøkkenbenken for der er det lys.
går fint min mor har hatt kampfisk i en gullfiskebolle i 2 år. så de overlever hvertfall! men om de trives optimalt er vel heller tvilsomt.. hun hadde et speil intil så han kunne tøffe seg litt for seg selv :P
Hvis det er tvilsomt at de vil trives, går det jo ikke an å si at det "går fint"! :-/ Kampfisk i gullfiskbolle uten filter - det er dyreplageri, etter min mening. Og hva er greia med å ha et speil så han kan "tøffe seg" for speilbildet sitt? Han vil da vel bare tro det er en inntrenger på territoriet, og blir stressa av å måtte jage bort denne hele tida?

Som alle andre fisk, reker og snegler, trenger også kampfisk et filter til å omdanne giftig ammoniakk og nitritt til nitrat. Filteret skal kjøres inn på vanlig måte - en uke er IKKE nok. Les deg opp på tema innkjøring, så skjønner du hvorfor. Jeg anbefaler fiskeløs innkjøring med Salmi.

Kampfisken trenger plass, men hvis du med mini-akvarium mener 50-60 liter som du har nevnt i en annen tråd, så er det en grei størrelse. Men jo større, jo bedre, såklart.
Dette spørsmålet fikk du klart svar på i den andre tråden din, med linker og alt. Skal man ha levende dyr, er man pliktig til å holde dem på en slik måte at de kan trives og ikke plages. Et velfungerende filter er en viktig del av dette.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap