Sommerfuglcichlider art?

Hei, jeg kjøpte noen sommerfuglcichlider som selger i dyrebutikk oppga var Boliviansk sommerfuglcichlide. (Men, det virket ikke som om hun egentlig hadde noe peiling)
Nå lurer jeg på om det stemmer. Kan det være Boliviansk Mikrogeophagus altispinosus , eller er det vanlig sommerfuglcichilide Mikrogeophagus ramirezi? De er vel ganske like? Hvordan kan man egentlig se forskjell? Legger ved et bilde av en av de her.
Lurer også på dette. Finnes "Bolviansk Sommerfuglciklide" i min lokale dyrebutikk som er så si helt prikk lik som denne.
Ser ut som altispinosus for meg. Den mangler de blå perlene i finnene og blåskinn på hodet, som "vanlig" ramirezi har. Nå er ikke jeg noen ekspert på dvergciklider, langt ifra...men siden ingen av spesialistene svarer..
Jeg søkte på begge artene på you tube og ser jo at det er stor forskjell på farger og prikker på finnene osv innen hver art også. Noen er jo mer fargeløse, som mine er, mens andre har veldig sterke farger.
Men, håper jeg har fått Boliviansk, siden de er mer "hardføre" og tåler mer.
Uansett, det er en herlig art. Veldig morsomme, og virker svært intelligente"
Ja, de er tøffere enn ramirezi, men på den annen side er de da en gruppefisk.
Ser ut som du har fått den fisken du skulle ha
Du kan lett sammenligne de forskjellige artene i fiskebasen her på Akvaforum.
Jeg har forresten de vanlige sommerfuglciklidene. På bildet her er det en av hvert kjønn
SilverShaded
Ja, de er tøffere enn ramirezi, men på den annen side er de da en gruppefisk.

Det visste jeg faktisk ikke. Hvor mange skal de være i en gruppe da? Står ikke noe om det under arten her på Akvaforums sider. Jeg har kun en hunn og en hann nå. Hannen jager hunnen.
Altispinosus passer egentlig best i et artskar, siden de ikke er så veldig frempå og kan ha vanskelig for å hevde seg i et selskapskar, særlig hvis de er få. De er også følsomme for dårlig vannkvalitet. En gruppe på 6-8 individer av begge kjønn er bra.
Okey, takk for tips!
De ser uredde ut nå, så de har funnet seg raskt til rette i akvariumet, men jeg burde nok hat flere sammen skjønner jeg da. Det er en veldig morsom art, så jeg kunne godt tenkt meg flere av dem.
Her skiftes det 30% vann to ganger i uka i akvariene, offentlig vann som luftes først for å få bort klor, så jeg tror vannkvaliteten er ok. Men, jeg skal flytte om 6 mnd til nybygget hus og nyborret privat brønn som jeg foreløbig ikke aner noe om, men antar at det kan være mye kalk i grunnvannet der, siden naboene har kalkrikt vann. Men, håper at denne arten tåler litt kalk.
Med kalkrikt vann følger det jo ofte med høy pH, og TDS er høy. Det er ikke akkurat 'sommerfuglvann', så det er nok lurt å sjekke ut dette før du flytter.
Lurt med mindre vannbytter for denne arten, og heller ta dem litt oftere
Okey. Takk for råd. Jeg setter pris på alle råd.

Jeg skal selvfølgelig teste vannet, det er sendt inn til lab nå, og om det er veldig mye kalk skal jeg ha noe filtersystem på det. Det er borrehull. Før hadde jeg gammeldags borret brønn på samme sted, men da var det pH 7 og GH/KH 1, altså temmelig lite kalk i det vannet, men med borrehull blir det dypere og derfor er jeg veldig spent på hvordan vannet blir. Med privat brønn er man jo faktisk mer utsatt enn med offentlig, men man slipper i det minste klor i vannet. Men, med eldre brønner er det jo også mye dritt i vannrør, som ikke er bra for fiskene.
pH 6-8 står og GH 0-10 det på denne arten på Akvaforum, så det burde jo være stort slingringsmonn. Det er derfor jeg håpet at det var den arten jeg trodde jeg hadde kjøpt, siden den tåler mer enn den opprinnelige sommerfuglcichliden.
Fått litt sterkere farger nå som de føler seg mer hjemme i akvariet
I dag oppdaget jeg at de har fått yngel allerede! Jeg har ikke engang sett at de har hatt egg, men de drepte en liten Ancistrus jeg hadde i karret for noen dager siden, sikkert fordi den stjal eggene. Men, jeg ante ikke hvorfor de hadde gått løs på den. Nå ser det ut som om det er minst 60 yngel, og foreldrene forsvarer dem og prøver å angripe meg gjennom ruta.

Jeg hadde flaks, for denne arten er jo sånn som man skal ha mange av og som selv skal velge seg en partner. De valgte tydeligvis hverandre selv om de ikke hadde flere å velge imellom.

Nå trenger jeg dog litt råd om hvordan jeg skal greie å mate de små fremover. Ser ut som om de er nyklekte i dag, men jeg vet ikke sikkert når de kom, for de er så små at jeg kan ha unnlatt å legge merke til dem. Hva slags mat skal jeg mate dem med fremover?
I første omgang kanskje finknust flakfor - men det ser jo ganske artig ut å prøve mikroorm og artemia. Sikkert andre her som har erfaring med dette, men sjekk ut tråder under emnet For og foring, du finner det under "Forum"…

Du har nok en del infusorier i vannet fra før, som de klarer seg på den aller første tiden, men var jeg deg ville jeg prøve å få i gang noe levende for. Det ser artig ut.
Jeg hadde en annen type cichlider før, og de fikk yngel som jeg foret med microorm, men det var ganske ekkelt å dyrke frem de ormene, og så tettet filterpumpa seg så lett, selv om jeg slo av pumpa hver gang jeg matet de. Men, det tar jo litt tid å få tak i og dyrke frem de, så jeg må finne ut av hva jeg skal gi dem imellomtiden. Jeg var jo ikke forberedt på å få unger nå
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap