Robin`s Mini-WaterWorld :) (side 5)

Da er jo spørsmålet om dette AM-TOP-filteret er innkjørt...? Det vil si, er det transportert i vann i kort tid, holdt varmt nok, og satt direkte over i et akvarium ?

Hvis du har veldig lyst, kan du godt ta et vannbytte...ellers kan det vente noen dager til.
Ja det er i drift i dag, men jeg sa feil. Det AM-TOP filteret er det som kommer med den tanken. Jeg kan få låne ett filter av en kamerat som skal pakke sammen tanken sin, det er ett utvendig Fluval filter så vidt jeg skjønnte på han, og det er også idrift i dag.
Vet du hvilken Fluval det er ?
Håper du stoler 100% på kameraten din, da...så du ikke får med deg et filter som sprer smitte til akvariet ditt. Dette er alltid en fare når man kjøper brukte filter og ikke tømmer/renser det og setter inn nye medier.
Hvis du kan få låne det filteret snart, kan du vel bare rense det godt, skaffe nye filtermedier, og kjøre det inn sammen med det som allerede er under innkjøring?
Da taper han jo tid...tror han er redd for at de skal bli solgt.
Kan tenke meg det er ett 306 eller 406, det er definitivt ikke ett FX-6 når jeg googler bilder av det. Ja jeg stoler på han, han har hatt akvarie en stund. Men ble litt usikker nå siden SAPèn er så ømfintlig for sykdommer og vannkvalitet. En vet jo ikke hva "rusk" som er i filteret hans nei.... Argh. Kjenner jeg blir litt stresset nå. Jeg ville jo så gjerne ha SAP`s Men skjønner nå at det kansje ikke er så gjennomtenkt som jeg trodde... Må ringe de i morgen å høre hvor lenge de er villige til å holde dem av for meg. Kan jo kjøpe dem og leie plass hos dyrebutikken til jeg er klar? Er det mulig tror dere?

Ser forresten nå at jeg har noen små slimete krabater på glasset på tanken min. Har ikke puttet oppi noen sandsnegler i den tanken, og disse har ikke skall heller. Går ut fra det er pest snegler da.... De er 2-3mm lange gjennomsiktige og brun inni...
Hvis du kan kjøpe dem og få dyrebutikken til å holde dem for deg til innkjøringen er ferdi, er du jo reddet. Da kan du rense Fluvalen og sette inn nye filtermedier, og sette den inn sammen med det andre til innkjøring (slik Kuledrøm sa).

Sikker på at disse dyrene er snegler, og ikke planarier ? Høres mer ut som det siste...
Prøvde å ta bilde av de, men heller mislykket da iPhonen ikke klarer å fokusere på noe nesten usynlig. Men syns jeg husker at disse (planariene) ikke utgjorde noe fare?

Skal ringe de i morgen å høre hvor lenge de er villige til å sitte på dem for meg.
Nei, planarier (har ingen ting med planeter å gjøre) er ikke farlige. De forsvinner som regel av seg selv. Noen fisker syns det er godis.
Mye mas på meg i dag, men kan noen linke meg til AM-TOP filter insatser? Finner hele filtre på nettet, men ikke det som skal være inni. En side kommer opp med Eheim Substrat og Eheim filter materiale. Er det da slik at jeg kan bruke det inni AM-TOP filtre? Har aldri hørt om det filteret før jeg kom over det med den tanken jeg skal hente. Og det er jo ett billig filter i forhold til størrelsen sammenlignet med andre filtre. Er dette "good shit" eller bare shit?
Det går helt fint å bruke Eheim filtermedier. Bruk Eheim Mech og Eheim Substrat Pro, to grovheter blåfiltermatte og filter-fleece. Blåfiltre og filter-fleece er det mulig du må kjøpe hele og klippe til...vet ikke om noen av de ferdige Eheim-mattene passer Am-Top.
Er ikke samme kvalitet på Am-Top som Eheim, nei...'nuff said.

Her er for øvrig gaven jeg fikk til min bursdag, deler den her da jeg ikke får like mye entusiasme hjemme hos de andre som jeg hadde selv. Dere skjønner sikkert gleden (Skal lese bruks-anvisningene denne gang)
Gratulerer så masse med testsettet og dagen som er i dag eller har vært.
Samme settet som er her i hus. Gubben er blitt hekta nå.
Ble mye frem og tilbake på meg her anng kjøp av ny tank, men NÅ har jeg endelig bestemt meg. Ble ikke den siste pga jeg tolket det dit hen at det filteret ikke var noe serlig. Og ett annet slo jeg fra meg pga alder på tanken var uviss, men gammel, tør ikke ta sjangsen. Så nå blir det ett Juwel Rio 240, der orginal filteret er fjernet, følger med ett 6mnd gammelt Fluval 405. Orginal Juwel lystopp. Oppi her skal SAP'ene mine få flytte etter nyttår sammen med en Ancistrus veninne, kansje 2, vi får se om det funker. Fikk ett ultimatum av min kjære samboer at dette var det siste akvariet jeg fikk kjøpe før vi kjøpte større bolig, hun og satte noen begrensninger på hvor stor tanken kunne bli, for slik jeg tenkte det så ville den jeg ville ha dekke ett vindu sånn delvis i ene hjørnet, men da satte hun foten ned.... Så dette går akkurat på kusehåret fra veggen til vindustilsettingen, var under tvil at hun lot det gå..

Må jo sørge for at hun er fornøyd også, vil ikke risikere å sove på sofaen.... Så nå blir det nok pjatt fra meg om den ene eller andre tanken og filter.
Så planen er nå å hente SAP'ene mine når tanken er klar, sette opp UV filter, ekstra filter, hive nedi en pumpe for god vannstrøm(kansje jeg kan kombinere UV filteret med vannstrømm) Så får de være der under nøye overvåking til den nye er klar. Dette blir bra tenker jeg. Sikkert noen som mener at 240 er forlite til 3stk SAP og, men jeg er forberedt på litt jobb med å holde vannet til dem perfekt.
Er det denne kulefisken du får i hus snart?

B Skattebo
Er det denne kulefisken du får i hus snart? [URLBLOCK1]


Ja det stemmer
Fant flere videoer på Youtube

Legger en av dem ut her

Innkjøringen går som den suser føler jeg. All salmi blir spist opp iløpet av ett døgn, men i dag var Nitrat nivået oppe på 160mg/l (ja denne gang leser jeg den riktig) Så jeg tok ett 50% vannbytte i dag.

Nå ser jeg frem til jeg skal hente den nye tanken, planlegge "utsmykking" og beplantning. Blir ingen plast dingsebomser i denne tanken, selv om jeg synest mange slike ting kan være ganske så fint. Har ett slikt sunket skip i plast nå og jeg liker det, men smaken er som baken. Men dette nye skal bli helt fritt for plast

Kunne tenkt meg helt hvit bunn, noen som har erfaringer med det? Kansje ikke det lureste med tanke på at jeg skal ha noen grisete fisker oppi?
Hva med kalk sten? Hvor mye hever den egentlig PH verdien? Jeg skal ikke over 7,2. Synest de er flotte å se på, men om den roter for mye med verdiene på vannet dropper jeg den.
Erm, nå er jeg voldsomt i stuss her.... Jeg fikk som sagt den store Test labben til JBL, og sitter her å kjeder meg litt, og tenkte jeg skulle ta en sammenligning av tester. Og så skjer det noe forbanna møl.... Tetra sin NH3/4 test viser etter tilsatt salmi i dag 4,0mg/l NH3/4, mens JBL sin viser 0,2mg/NH4.... Hva pokker er dette?
Klassiker det der, har vært igjennom det samme selv. JBL sin er defekt hvis du nylig har tilsatt Salmi. Det er derfor jeg fortsatt ikke får meg til å kjøpe JBL sin test for NH3 - stoler ikke på at de defekte testene er ute av butikkene ennå, siden man stadig hører om dette her.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap