Starte opp et 50/60 liter

Jeg har lest artikkelen om innkjøring og ble livredd. Skjønner at det er mye vi ikke vet og som vi må lese om. Tanken er å kjøpe et ca 60 liters akvarium med innebygget lys og pumpe, samt varmekolbe til vår sønn til jul. Han har ønsket det fisk i mange år og nå er han straks tenårings og trenger en hobby. Jeg synes jeg har lest en god del om dette, men glad jeg fant dette forumet. Det er tydeligvis mer å lese om. Jeg har fått noen nybegynnertips, men ikke nok. Vår tanke var å fylle tanken med fisk samme dag, men så enkelt er det da altså ikke. Så nå kjenner jeg at jeg er litt stresset. Vi må gjøre om planene skjønner jeg.
Er det noen som er så snille og kan gi meg en punktliste over hva jeg må gjøre fremover? Vet det er mye å be om, men etter å ha lest her inne blir jeg litt stressa. Vil ikke at guttungen skal finne en haug flytende fisk samme uka.
Vi kjøper antagelig akvariet til uka, om vi får napp på finnannonsen. Så ser jeg at mange private selger fisk, kan det lønne seg tro? Så noen skrev noe om bakterier og "ferdig innkjørt fisk" i en annonse. Betyr det at om jeg får med fisken i vannet til akvariet den kommer fra, så gir dette nok bakterier? Eller bør jeg tigge om filter, slik det stod i kickstart-metoden? Eller er salmiakkmetoden det sikreste? Hvor sent frem til julaften kan jeg begynne?
Vi vet vi bør ha algespiser. To stk i 50/60 liter? Tenker også på neontetra, eller liknende stim, hvor mange? Og så tenker jeg kanskje fire andre fisker? Bør de være to i par? Sebrafisk, ciklide? Har en liste som visstnok skal være greit for nybegynnere å starte med.
Hei

Det første du/dere trenger er å kjøre inn pumpa/filteret.
Denne trenger tid på seg. ca 4-6 uker, i enkelte uflaks tilfeller 8 uker.

For å få det til trenger pumpa mat/bakterier.
Noen bruker salmi-metoden mens andre har et annet akvarium allerede som dem kan pumpe driten fra. vel og merke ei pumpe som er i drift allerede og godt innkjørt.

Mange dyrebutikker sier at du kan kjøpe fisker etter ca en uke om du/dere kjøper såkalt mirakelmidler. Det er bare tull.
Dem lever av å selge deg/dere nye fisker dersom dem dør etter byttefristen er gått ut og du/dere ikke har innbytteretten.

Bestill JBL sine vanntester så snart som mulig så dem er i hus da innkjøringen skal starte.
Det er viktig og ha i hus fra starten.
Når det gjelder salmi-metoden er andre her mye mer inn i det enn meg.

Test vannet i slutten av innkjøringen for og sjekke at det går rett vei.
Tenker da på NO3-Nitritt spesielt.
Detter nemlig giftig for fisker og gå i.
Så denne verdien skal være på 0,0

Om du/dere får fisker i akvariet for tidlig MÅ du/dere bytte ut ca. 50% av vannet hver dag i trolig flere uker.

PS! Det er ikke noe som heter ferdig innkjørt fisk.

Lykke til.



For det første : Ikke gi gutten et akvarium med mindre han har vist interesse for denne hobbyen. Om han ikke har nok interesse, vil det ende med at fiskene lider og/eller at du/dere må ta over driften av akvariet...med foring, plantestell, vannmålinger, vannbytter og alt til faget henhørende.

For å forenkle det litt :
Teorien bak Fiskeløs innkjøring bør du lese om her, og min innkjørings-guide her.

I guiden finner du steg for steg hvordan du skal gjøre med fiskeløs innkjøring. Fra bunnen av tar dette da 5-6 uker, før fisk kan settes inn. Innkjøringen går altså ut på dyrke frem de filterbakteriene som tar seg av nedbrytningen av fiskenes avfallsstoffer.

Hvis du kan kjøpe et akvarium som er i daglig drift og har vært det en stund, er filteret allerede ferdig innkjørt. Da skal bare akvariet taes ned rett før du skal hente det. Fiskene flyttes over i poser med akvarievann, og filteret/pumpa må oppbevares og transporteres i en bøtte med akvarievann. Noen vannbøtter av det opprinnelige vannet kan gjerne også bli med. Så monteres filteret tilbake i karet, og både "gammelt" og nytt vann kan fylles i. Etterpå kan fiskene settes direkte tilbake i vannet.
Hei, og velkommen til Akvaforum!

Det er et bra utgangspunkt at dere skjønner at innkjøring med fisk ikke er bra "Ferdig innkjørt fisk" er bare tull, ja.

Skattebo har ellers nevnt diverse ting her som jeg ikke skal gjenta, men jeg vil anbefale dere innkjøring med Salmi. Sjekk her, her, her og her. Bare spør her på forumet hvis noe er uklart. "Kick-start" med "drit" (eller mer effektivt: innkjørte filtermedier) fra et annet filter kan dere bare se bort fra når dere er helt ferske, syns jeg.

Hvis dere har penger og plass til et litt større akvarium, f.eks. 100 liter eller enda litt større, så vil jeg absolutt anbefale det. Lettere å holde stabile forhold, og flere fiskevalg. Det er litt lite plass i en 50/60-liter. Et bra filter er viktig, ikke alle pakkeløsninger som har det (om noen i det hele tatt).

Valg av fisk er en viktig sak - størrelse på akvarium, filterkapasitet, vannverdier og fiskenes gemytt er stikkord å ta hensyn til. Bruk fiskebasen aktivt.

Vanntester - enig i at dere bør velge dråpetester fra JBL: pH, GH, NH3/NH4, NO2, NO3. Strips er bortkasta penger. Mål i kranvannet først, begynn deretter å se på hvilke fisk som passer til disse vannverdiene.

Edit: der hadde dere allerede fått noen linker av Silvershaded ja, sånn går det når man trykker på "post innlegg" 30 minutter etter at man skrev innlegget... :-P
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Gjesteby
Reklame for plussmedlemskap