noen som er gode i matte/fortolling ?

vurderer å kjøpe en vare som koster 222,50 fra akvarieutstyr.dk, prisen er i NOK og uten dansk moms.

MEN... hva vil varen faktisk koste meg før jeg har den i hånden ?

(tallblindhet er noe forbannet herk til tider )

HVis du kjøper for under 200 kroner totalt blir det ikke toll, eller mva i tillegg (eksklusiv frakt.

Er verdien over 200 kroner vil du få et gebyr på forenklet tollbehandling på ca 90 kroner komme i tillegg. Det vil bli lagt til 25% merverdiavgift på varen. Du vil også få mva på frakten

Det er ikke toll på akvarieutstyr. Tollvesenet benyttter egne valutakurser ssom du finner på http://www.toll.no/
ok, den har jeg sånn ca fått med meg men jeg er ute etter den eksakte prisen

klarer av tidligere nevnte grunn ikke utregningen selv
Hva kommer frakten på? Er vesentlig for nøyaktig utregning
375,25 eksklusiv DKK moms men inkludert frakt
Pakken kommer ganske nøyaktig på 550.- kroner (85 kr i fortulling)
Beløp DKK 375,25
Valutakurs DKK/NOK 1,03
Bregningsgrunnlag mva 386,51
Beløp NOK ink mva 483,13
Forenklet fortolling 90,00
Totalt 573,13

Så slår jeg av litt for kjentfolk og kommer på ca det samme som Frank
For andre leseres skyld:
Regnestykket er så enkelt at de fleste med kalkulator greier det:
Beløpet X MVA + Fortolling, slik som her
375,25 x 1,25 + 85=554.-

Siden jeg brukte for valuttakurs gav ingen forskjell mellom NOK og DK. Må lære meg å dobbelskjekke
Geir har sef rett! Eneste han tar feil i er fortollingsgebyret, dette skal være 85 kroner i henhold til [URL=http://www.posten.no/Portal/ProdukterOgTjenester/FortollingPrivat/Priser+Fortolling+private+01012006.htm?wbc_purpose=Basic&;WBCMODE=PresentationUnpublished]postens sider.[/URL]
I de tilfeller jeg har bestilt over internett har jeg aldrig betalt moms for frakt Kun for varens verdi. Jeg får dette regnestykke
Varens verdi 222,5 + frakt 152,75 + 25% moms av varens verdi 55,62 + 80 kr postens gebyr, som ikke øker til 85 før 1/1-06- Totalt 510,90. I tillegg kommer som regel et gebyr ved betaling med VISA el.l I mitt tilfelle var det på ca 5% av varens verdi + frakt.

Mener at det skal være merverdiavgift på frakt/tjenester og dette ble innført i 2001.

Stemmer at det er mva på både varer og tjenester. Frakt går undre kategorien tjenester.

Men det er noe ulik praksis på dette, har fått masse varer fra utlandet, noe må jeg betale mva på frakta, annet slipper jeg det på. Litt hipp-som-happ.
Hvis du må betale mva på frakt, kommer dette av avsender ikke har oppgit vareverdi, men beløp inkl frakt når de innleverer sendingen i utlandet. Det står helt klart på tolvesnet sider at det som det skal betales toll/avgift for er vareverdi. Frakten er jo for det medste utført utenfor Norge, og det blir litt galt å betale for norsk mva for tjenester utført i utlandet. På alle mine sendinger fra Ciklidecenteret i danmark er det alltid oppgitt varens verdi uten frakt.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap