- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Naturstein? ??
Naturstein? ??
Postet 14.11.15 kl 00:43
Ja, det går helt fint. Har gjort det samme i mitt Malawi-kar, se profil om du vil. Jeg er stadig på jakt etter flate fine steiner i fjæra eller på fjellet. Det finnes en egen ganske lang tråd et annet sted på forumet her, husker i farten ikke hvilken del ("trygge bergarter fra naturen" eller noe i den duren).
Postet 14.11.15 kl 09:30
Takk for svar silver ser man får kjøpt skifer hos diverse dyrebutikker. Og jeg kan ikke si jeg greier å se forskjell på den og vanlig brudd skifer fra feks Oppdal. Og jeg har en hel pall med skifer stående I hagen skifer er jo endel olje I så jeg vet ikke... og jeg som bor ute på tjøme har tilgang på vanvittig mye flott kule stein feks I fra fjæra. Kan jo plukke flere tonn om man vil I alle verdens farger men er det trygt liksom. Har sett en tråd om det på forumet her men husker ikke hvor:/ og der sto det masse foskjellig om diverse stoffer enkelte stein kan skille ut som ikke er bra for fisken.. Kjipt å fylle et kar med masse flott dyr malawi og andre fisk også dør di pågrunn av at man har vært dum å satt nedi vanlig naturstein:/
Postet 14.11.15 kl 11:08
Hvis du tenker på å bruke sjølplukka stein i akvarie med Malawi, så kan det hende at godt avrundet stein fra sjøen kan være en god ide. Det kan være vanskeligere å bygge opp steinrøyser, men til gjengjeld blir det færre skarpe kanter som fiskene kan skrubbe seg opp på.
Husk at om du skal sette opp akvarie fra grunnen av så er det lurt å tenke isopor/sitteunderlag under steinene, slik at du ikke risikerer at bunnglasset ryker. Hvis akvariet allerede er i drift, så er det vanskelig å få plassert isoporen uten at det blir kluss med sand/grus under isoporen.
Noen limer sammen steiner med silikon også. Husk bare at jo større sammenhengende steinkonstruksjoner du har, jo vanskeligere er det å snu disse for å vende bort algene som uunngåelig vil komme. Det kan også bli vanskeligere å få løftet ut større steinkonstruksjoner uten å bli redd for å miste den, og kanskje knuse akvariet sjøl… om du skulle ha anlegg for å bekymre deg for dette..
Om du synes det ser fint ut med avrundede steiner som du finner i fjære, kan du godt bruke disse. Steiner som har ligget i sjøen er sannsynligvis trygge.
Jeg anbefaler deg å se noen filmer fra Malawisjøen på YouTube. Da kommer nok noe inspirasjon
Husk at om du skal sette opp akvarie fra grunnen av så er det lurt å tenke isopor/sitteunderlag under steinene, slik at du ikke risikerer at bunnglasset ryker. Hvis akvariet allerede er i drift, så er det vanskelig å få plassert isoporen uten at det blir kluss med sand/grus under isoporen.
Noen limer sammen steiner med silikon også. Husk bare at jo større sammenhengende steinkonstruksjoner du har, jo vanskeligere er det å snu disse for å vende bort algene som uunngåelig vil komme. Det kan også bli vanskeligere å få løftet ut større steinkonstruksjoner uten å bli redd for å miste den, og kanskje knuse akvariet sjøl… om du skulle ha anlegg for å bekymre deg for dette..
Om du synes det ser fint ut med avrundede steiner som du finner i fjære, kan du godt bruke disse. Steiner som har ligget i sjøen er sannsynligvis trygge.
Jeg anbefaler deg å se noen filmer fra Malawisjøen på YouTube. Da kommer nok noe inspirasjon
Postet 14.11.15 kl 22:22
Postet 15.11.15 kl 02:31