Hjelp til å tolke jbl-dråpetest verdier

Hei,

Jeg har ett 180L kar som nå har stått i 6 uker. I dag målte jeg følgende verdier, og blir så utrolig usikker på JBL sine tester. Slik jeg tolker testene er alle verdier innenfor grønt, og derfor "ok", men jeg vet jo at NH3/4 og NO2 skal være null, mens det godt kan være noe NO3.

Her er mine målinger i dag:

NH3 (Prodac test) - 0,5 mot 1mg/l. Fargen er ikke helt blank som den burde være dersom den var null, men veldig svak gul, den ligger i alle fall ikke på 1mg/l. Denne testen har alltid ligget mellom 0,5 og opp i mot 1mg/l. Aldri over!

JBL-testsett:
NH4 - Fargen på prøven er gul, ikke i nærheten av å vippe mot litt grønn som er første måling på testen. Jeg tolker dette som at den er lik null.

NO2 - 0,025mg/l. Denne testen gjør meg veldig usikker! Hva er fargen for null i nitritt? Jeg har alltid fått enten 0,01 eller 0,025. Dette helt fra oppstart av akvariumet. Jeg har aldri hatt denne nitritt høydaren som alle snakker om...eller kan den komme i ukene som kommer?

NO3 - 0,5 mot veldig svak 1mg/l. Jeg har mange planter i karet, og mange hurtigvoksende planter. Det er særdeles lite alger, nesten så lite at jeg savner det. Bør denne testen være litt høyere for plantenes del?

Slik jeg selv tolker disse målingene så er alt innenfor, men er "innenfor" godt nok? Jeg ønsker jo helst at alt skal komme ned i null, foruten nitrat målingen.

Noen som kan gi meg sin vurdering, tanker?
Du skriver at karet har stått i 6 uker, at NH3 aldri har vært over 1, NH4 er null (JBL måler den samlede verdien av NH3 og NH4), NO2 meget nær null og NO3 også nesten null.

Disse resultatene kan tyde på at karet bare har stått i 6 uker med planter uten at du har gitt det som skal bli en bakteriekoloni noe å leve av?

Om karet hadde vært innkjørt på vanlig måte, ville du kunnet ha null i både NO3/4 og NO2, men ikke i NO3. Sluttproduktet etter vellykket innkjøring av store mengder NO3 som du blir kvitt ved vannbytter.

Søk på Innkjøring og du vil finne mye stoff om dette.
Takk for tilbakemeldingen!

Karet har innbyggere, men jeg har vært forsiktig med maten. Ingen fisk har avgått. Jeg har derimot kanskje vært litt heftig på vannskifter...prosessen er muligens forsinket på grunn av det.

Det kan ikke være en mulighet at alle plantene gjør at målingen for NO3 er så lav?

Jeg er også klar over at jeg burde ha tatt i bruk salmiakk metoden. Men satte i gang karet som jeg ble lært for 8 år siden...Karet ble kjøpt litt på impuls. Skulle egentlig ikke starte opp hobbyen før om ett par år, men fikk tilbud om ett billig kar og slo til. I iveren gikk jeg for det jeg hadde lært tidligere. Leste meg så opp, og har siden det gjort vann målinger hver dag, og skiftet vann ganske ofte.

Muligens det på bakgrunn av det blir vanskelig å si hvordan det faktisk går med karet...
Null nitritt (JBL) er lyst strågul, uten hint av orange eller rosa.
Når det gjelder dette med "grønn sone", er ikke det så mye å ta hensyn til. Det vil igrunnen bare si at grønne verdier ikke dreper fisk direkte. Eneste godkjente resultat både for NH3/NH4 og NO2 er null. Å gå i høyere verdier kan gi fiskene langtids-skader.

Såvidt jeg skjønner har du hatt fisk i karet en god stund. Da er det uansett for sent å tenke på Fiskeløs Innkjøring. Jeg vet ikke hvilke rutiner du har for vannbytter, men med vannverdier som ikke er helt på null bør du være flittig med vannbyttene, minst 30-40% ukentlig. Det er eneste gode måte å skåne fiskene på.

Edit : Dette ble postet før jeg så innlegget over.

Takk for tilbakemeldingen Silvershaded!

Okei, da vet jeg litt mer hvilken farge jeg skal se etter, og forstår at jeg bare skal fortsette med vannbytter. Har frem til nå hatt to-tre vannbytter i uka. Nå liker jeg veldig godt jobben med vannbyttet, så kunne godt tenkt meg å fortsette med iallefall to bytter i uka også når karet er ferdig innkjørt. Dette er kanskje ikke sunt? Har alltid tatt 30% vannbytte. Bruker også noen av Esha sine produkter i vannet.
Hva slags Esha produkter bruker du fast, og vet du hva innholdsstoffene er ?
Jeg bruker:

Esha Crypto-Plus - men startet med den kun for en uke siden. Skal være en plantebooster.Men hva den inneholder det aner jeg ikke...har ikke produktet foran meg for øyeblikket.

Esha Optima og Esha Minaroll - Jeg skifter mellom disse. En uke av optima og en uke av minaroll.

Foruten disse så har jeg oppi Aquafresh...bor rett utenfor byen med vannrør jeg er litt usikker på så tenker en skvett med det ikke kan gjøre noen skade.

Har også brukt en annen type plantenæring før jeg fikk inn Esha sin, men den kommer jeg ikke på hva heter....
Esha innholdsdeklarerer ikke produktene sine, men fremsetter en masse påstander som dermed ikke kan etterprøves. Slike produkter havner aldri i mine kar. Friske fisker trenger kun friskt vann med riktig sammensetning for arten, ikke masse kjemikalier i vannet, og de kan til og med være med å maskere problemer i karet. Hvis man ikke lufter byttevannet sitt, er det kun en minimumsdose av et vanntilberedningsmiddel som kan forsvares brukt på regular basis, itillegg til eventuel ren uorganisk plantegjødsel. Vitaminer, sporstoffer og mineraler skal fiskene ha gjennom en riktig og variert kost. Mineraler og sporstoffer får man også gjennom kranvannet ved vannbytter.

Cryptoplus vil jeg si er "snake oil"... uten noen deklarasjon der heller. Kolloider f.eks. er uoppløselige stoffer som plantene ikke har bruk for. Planter trenger N-P-K og mikronæring/sporstoffer, that's it. Dette får man gjennom deklarerte produkter, hvordan kan man ellers vite at plantene får nok og riktig næring når man ikke aner hva 'næringen' inneholder ?

Optima har ihvertfall ikke jeg klart å spore opp innholdsstoffene i...men det er sikkert en fin inntektskilde for Esha.
Men her er Minaroll :
Vitamin: A, B1, B2, B6, B12, E, C, D - Biotin - Pantothensyre - Niacin
Mineraler: Kalsium - Jern - Magnesium - Mangan - Fosfor
Sporelementer: Kopper - Sink - Molybden - Kobolt - Bor
Mengder oppgis altså ikke, men stort sett er det dyrt vann. Jern og fosfat skal heller ikke blandes på denne måten. Bruker man "skikkelig" plantegjødsel i riktig mengde, får man nok mineraler og sporstoffer.

Den beste måten å holde fiskene og plantene friske er "naturmetoden" : unngå stress i akvariet og ha gode rutiner for vedlikehold og kontroll i akvariet. Hvem tar hodepinetabletter "sånn bare i tilfelle jeg får vondt i hodet i morgen" ?
Understreker at dette er mitt synspunkt ut fra kjemiske og biologiske kunnskaper og erfaring...og ikke ment som kritikk mot deg ! Syns bare man skal tenke seg om før man svelger reklamen for alle mulige tilsetninger man "bare må ha". Andre har sikkert andre oppfatninger, og hvordan du holder dine egne fisker er selvsagt ditt valg
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Finnevolden
Reklame for plussmedlemskap