Mini akvarium, reker, ymse spørsmål

Så sitter jeg her plutselig med et miniakvarium (5,5 liter) som jeg ikke har peiling på om jeg kan putte noe levende oppi med god samvittighet. Akkurat nå har jeg grus, to planter, ei rot og ellers bare vann fra springen.

Har lest litt om innkjøring, men butikkens hårreisende priser på tester fikk meg til å gå baklengs ut av døra og jakter nå på litt diverse nettsteder etter noe litt rimeligere.
akvariet har stått tørrlagt i noen mnd og jeg har byttet greiene inni filteret.

Slik jeg har forstått det så er det muligens kanskje reker jeg med god samvittighet kan putte oppi karet. Det er her jeg finner litt lite informasjon. Er det noe forskjell på innkjøring på reker VS fisk?
For mannen i butikken sa at hvis jeg puttet noen få reker oppi pluss noen dråper med bakteriekultur jeg kunne få kjøpt der så skulle det gå fint, og jeg kan etter hvert utvide med flere reker. Jeg var i tvil så jeg dro fra butikken uten reker.

Han la også til at siden jeg fikk med vann fra akvariet der, så ville det ikke være nødvendig med filterslam da jeg ville få med bakterier fra vannet. Jeg spurte pent, da jeg har hørt at litt filterslam fra et akvarie i bruk kan korte ned innkjøringstiden noe voldsomt, men han syns ikke det var noen god idè

Akkurat nå så står karet med bare planter og jeg har jo ingen tester av noe slag, skal det bare stå slik inntil jeg får noe å teste vannet med, eller kunne jeg feks prøvd å starte salmi innkjøring på "feelingen"? Eller kan det ødelegge noe?

Det var i utgangspunktet fordi jeg har null peiling at jeg oppsøkte dyrebutikken, men alt han sa strider voldsomt i mot det lille jeg har klart å plukke opp på nett, så nå er jeg bare usikker på alt sammen.

Hilsen Enah
I et så lite kar tror jeg ikke engang jeg ville hatt reker. Maksimum noen få snegler. Ønsker du deg fisk eller reker bør du nok investere i noe adskillig større.

Ja, vanntester koster penger. Alle hobbyer koster penger...og skal man drive en hobby, må man være villig til å skaffe det utstyret som trengs. Særlig gjelder dette selvsagt når man driver med levende dyr

De gode filterbakteriene svømmer ikke rundt i vannet, de sitter på faste overflater, hovedsaklig i filteret. Å få med vann hjelper ikke særlig på innkjøringen.
Ansatte i dyrebutikker er selgere, og de fleste av dem har null eller svært liten peiling på akvaristikk, vannkjemi og behovene til akvariebeboere. Men de selger deg gjerne alle slags vidundermidler som liksom skal fikse alt. Her må man være forsiktig, slik du var...veldig bra ! Før man handler noe som helst (og særlig noe levende), må man gjøre hjemmeleksa si og sjekke alt på forhånd. Når det gjelder fisker og skalldyr, har vi Fiskebasen og Snegle- og skalldyrbasen, der finner du hvilke krav og særegenheter hver enkelt art har.
Karet har jeg fått og personen påsto at det var 15 liter, noe jeg så ganske fort at det ikke var når jeg først hadde fått det.

Men da blir det et par snegler for å live opp litt. Pent og koselig er det jo uansett, så får fisk og reker vente til jeg har litt mer plass å styre på.

Tilbake til innkjøring. Hvordan burde jeg da gå frem med tanke på snegler? Er det helt likt som på fisk?

Når det gjelder testene så har jeg sjekket opp priser på diverse nettbutikker, og når jeg da kommer i dyrebutikken og det er tre ganger dyrere så vil jeg jo selvfølgelig stusse litt på det.

Takk for svar på posten!

Ja, det er riktig at alt er dyrere i dyrebutikken enn på nett (stort sett, da).
De beste og rimeligste finner du her (Norge) eller her (Tyskland, enda billigere). Du trenger tester for pH, GH, NH3/NH4, NO2 og NO3, ihvertfall med tanke på eventuelt "ordentlig" akvarium senere..

Innkjøringen blir den samme, ja...men snegler tåler en del mer enn hva fisk og reker gjør når det gjeler ammoniakk og nitritt.
Et par eplesnegler kan nok fint gå i dette karet, meld deg inn i "snegledilla" på Facebook om du ikke er medlem, mange som selger flotte snegler privat der Vil du ha reker ville jeg kjøpt meg et 30 liters kar, Aquael har 30 liters kar til rundt 600 kr, kjempefine og egner seg godt til reker.
Det ble litt endringer i planene her. 5 literen ble gitt bort til en kompis som hadde lyst til å ha litt "levende pynt" med planter på kontoret, og en 30 liters skal plukkes opp i morgen. En haug med vann tester burde dumpe ned i postkassa over helgen en gang og jeg tror jeg har fått tak i noen å tigge litt filterslam fra.

Så da håper jeg at vannplantene overlever noen dager i ei bøtte med vann.

Takk for svar og råd i denne tråden, tror jeg har fått med meg det meste til innkjøring nå, så får jeg gjøre litt research på noe morsomt jeg kan putte i akvariumet når det er klart.

Snegledilla og Rekepytten på Facebook har masse god info/bilder/salg og har mye mer aktivitet enn her inne, anbefaler å ta en titt om du vurderer reker og snegler. 30 liter er supert!

Plantene klarer seg nok helt fint i bøtte.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap