Uidentifisert krypende objekt...

Jeg kom hjem nettopp og såg en ny skapning i akvariet som jeg garantert IKKE har kjøpt selv. Andre levende i akvariet er guppy og gule reker.
Aldri sett noe lignende og håper noen kan hjelpe meg med ID på dette vesenet.
Dette ser ut som enten en døgnflue-larve (ufarlig) eller en øyenstikker-larve. Hvis den har litt flat-trykte tråder på bakkroppen, er det en øyenstkker (vannymfe). Dette er griske rovdyr som kan ta små fisk
damn ser ut til at jeg skal på jakt..! Noen idè om hvordan den kan ha endt opp i akvariet mitt? :P
Du kan ha fått med deg egg eller larve gjennom planter, eller fra dekor du har plukket utendørs.
Den har jeg sett før!! I rekekaret mitt. Det vil si - jeg trodde jeg så syner da noe lysegrønt og rart føyk gjennom vannet, jeg ble lettere sjokkert og lurte på om jeg hadde fått en marsboer oppi der. Creepy... 8-| Noen dager senere fant jeg den død, eller kanskje det bare var et skall, så mest ut som det. Fjern den, du...
Blir stadig overrasket over hva som følger med.. har tatt den ut nå, og gjort litt renhold på planter og grus, håper at det ikke dukker opp flere av de. Det interessante var at bare 10-15 min etter at jeg tok den ut ble både fisker og reker litt mer aktive. Kan jo såklart være fordi jeg rota litt rundt i akvariet, men kan jo hende han lille karen skapte litt frykt hos de andre :P
Fikk et bedre bilde av den da jeg tok den ut av akvariet.
Det er en vannymfelarve, ja. Og det er en grunn til at de andre dyrene i akvariet har respekt for disse. De er rovdyr, og jakter på andre dyr. Du har ikke oversikt over om noen har forsvunnet? Det er mange forskjellige arter av vannymfer, og det er flere strategier som de bruker for å formere seg.

Voksne vannymfer kjenner du som øyenstikkere. Jeg tipper også at du må ha fått med deg noe utenfra som har inneholdt noen egg fra disse, og at de har utviklet seg i akvariet. Eventuelt at de har blitt med som larver i ei rot eller liknende. Eller om du har fanget levende for… Hvis du da ikke har hatt voksne øyenstikkere innom på besøk, og noen har lagt egg i akvariet ditt. Såfremt at du ikke har dekkglass. Så - er det slik at du har voksne øyenstikkere rundt i rommet til vanlig?
Ahh! Han var ikke stor, men han har nok gjort en del skade. Fant 2 døde guppy i en rolig krok av akvariet, like bak der jeg fanget vannymfen.. den ene guppyen hadde bare skinnet igjen, mens den andre hadde fått buken åpnet opp. Så de ble fjernet litt etter jeg tok ut vannymfen.

Ingen flygende dyr i leil min som jeg vet om, og har lokk på akvariet, riktignok med et lite hull i... Har ikke satt i noen planter el ligende siden august tenker jeg, heller ikke levende for.

Får bare håpe at det ikke har kommet flere i akvariet, men jeg må tydeligvis være ganske våken og følge godt med rundt plantene mine.
Litt av en overraskelse, det der...å finne en "alien" i karet. Vil tippe på at egg er kommet inn med røtter eller planter, som sagt. Tar litt tid før de blir såpass store. Du får følge godt med, ja...bare i tilfelle det skulle vise seg å være flere. Skikkelige rovdyr, dette !
Men de er også veldig kule. Måten de spiser på er at de sprøyter inn førdøyelsesvæske gjennom kjevedelene sine, og lar fordøyelsesvæsken virke på dyret de har fanget. Etterpå slurper de i seg denne suppa, og så ligger skallet igjen. Nam nam.

Du kunne jo ha et eget akvarie til sånne? Om du skulle finne flere.
Joa.. det kunne jo vært litt morsomt, meeen! Satser på kjente og kjære en stund til Oppdaget i dag at den ene reken min har magen full av egg Gleder meg som en unge til å se hvordan det utvikler seg! men er skeptisk med tanke på guppyene da. Problemet er at jeg ikke har et kar jeg kan bruke som ynglekar.. :S
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap