Mulig hvitprikk og tøff palettciklide

Hei igjen

Er ikke helt sikker på om det er hvitprikk, men alle mine tre endlers har fått hvite prikker på halefinne, og en an dem litt på kroppen også, og det er kun på endlers-ene, ikke guppiene... Er det hvitprikk eller kan det være noe annet, og hvordan blir jeg kvitt det?
Jeg bytter 15-25% vann hver uke, og mater dem 2-3 ganger om dagen, hvor jeg gir artemia annen hver dag, og mygglarver 1 gang i uka.

Også hadde jeg 11 palettciklider før, men solgte 9 av dem for ca. en måned siden, nå har jeg en hunn, og en hann. Først var de rolige, når jeg slo av lyset, hendte det at hunnen svømte til hannen, eller hannen til hunnen, og de holdt på slikt hele tiden, men den siste uka, er hannen blitt ekstremt aggressiv, hunnen er "fanget" i en hjørne, prøver hun å svømme litt rundt, er hannen og prøver å angripe henne... Han er også litt aggressiv mot guppiene, men ikke like mye som hunn cikliden. Hva skyldes dette, og hva er løsningen?
Har du målt vannverdier (ammoniakk, nitritt, pH, GH) ?

Det er litt vanskelig å bestemme om det er hvitprikk du har uten noen bilder. Hvis det er hvitprikk, vil det spre seg raskt hvis du ikke tar grep. Dyrebutikken har nok medisin mot dette, i så fall.

Hvis dette er 60-literen, er det ikke så underlig at hannen angriper hunnen. Hvis han er elskovssyk, og hun ikke er 'klar', blir det ofte sånn. Og hun har ikke så mange steder å komme unna og gjemme seg. Ikke så mye å gjøre med dette, annet enn å sørge for at hun har muligheter til å gå i dekning i en hule eller steinsprekk. Før eller siden går hun med på å leke, og da vil ting bedre seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap