Herlighet for ei suppe!

Okei, for de som har fulgt med så er jeg steike ny her, og har samlet tips og hint både av folk og internett.

Så hadde det seg slik at jeg snublet over en god gammel venn som jeg fant ut at hadde akvarium som hobby, så skravla gikk. Min surring rundt innkjøring med salmi endte opp med at jeg fikk med meg en godt brukt filtersvamp og en god del guffe med meg hjem. Det virket som om alt gikk i orden med vannverdier og etter litt research på hvordan kickstart skal fungere så endte det opp med at jeg etter hvert dro til butikken og ble overtalt til å ta med meg tre Endlers gutter hjem med argumenter jeg anser som gode: 1 De er fantastisk fine, 2 da får jeg prøvd meg frem og testet litt med en fisk som tåler litt prøving og feiling (selv om man ikke vil ha så mye feiling), 3 for en nybegynner vil det være lettere å styre med disse, og når jeg føler jeg mestrer det så kunne jeg komme tilbake og handle reker som Endlers skulle gå fint sammen med.


Tester av vannverdi har jeg nå en hel haug av.
KH, PH og GH er der jeg vil ha det i forhold til Endlers.

Test fra tetra på NH3/NH4 (amoniakk) viser null.
Nitritt fra JBL derimot viste i dag 0,2!

Nitrat fant jeg ut at jeg manglet en test for (fikk dobbelt opp av nitritt test istedetfor, oups)

Vannbytte på 50% ble nettopp foretatt. Har ikke testet på nytt enda, men regner med det ikke er så mye mer å få gjort akkurat nå?

Men hva pokker har skjedd her?

Mulig jeg egentlig vet hva som har skjedd. Huseier kom bort til meg når jeg kom hjem fra jobb i kveld og opplyste om hovedsikringen hadde slått ut en eller annen gang i natt, for han var oppe i 2 tiden og skrudde den på igjen, så etter beregning på når jeg sovnet så kan strømmen ha vært borte i alt fra 2,5 time til 10 minutter.

Så jeg lurer rett og slett på at alt det "nye" i akvariet mitt kan ha gjennomgått en totalkræsj mens filteret har stått i ro?

Hva pokker gjør jeg nå når jeg har noe levende oppi? Vannbytter hver dag til det stabiliserer seg igjen? Tigge etter mer filtergrums? Putte noe magisk oppi?

Jeg var så bombe sikker på at dette skulle gå fint nå, lest meg opp på alt mulig rart, også skjer dette, og nå sitter jeg som ei hodeløs høne og fått helt jernteppe.
En så liten strømstans skal filteret tåle. Her sto det ene filteret mitt først i 5 timer. og så i 4 timer til etter å ha gått i 5 timer.

Men når det er så "ferskt", er filteret følsomt for det meste. Selv med 1 innkjørt filtersvamp og filterguffe blir ikke filteret stabilt med en gang. Vet ikke hva slags filter dette er, men i en 30-liter er det ofte veldig små filter. Kanskje du har rotet litt i bunnlaget, plantet noe grønt kanskje ? Ingen grunn til panikk...bytt 30-50% vann hver dag til nitritt er stabilt på null igjen.
Jeg tenkte også at filteret måtte tåle det, men det har vist skjedd noe allikevel. Hadde skikkelig panikk i går kveld, noe som kanskje var synlig på posten min.

Har ikke romstert noe særlig i bunnlaget, annet en å legge i en stein.

Da blir det jevne vannbytter og målinger en stund fremover så får jeg krysse fingrene. Takk for svar, Silvershaded!
Tilfeldig bekjentskap
© Lene H
Reklame for plussmedlemskap