Jadda! tid for sykdommer

Jeg blir så irritert her jeg sitter å tenker på faktisk hvor mye sykdommer jeg har nå hos mine fisker.
1.
Har en Blå Acara dame på noen år. Hun er 16 cm og har fått diagnosen 'redusert svømmeblære' av meg. Ho skyver seg igjennom sannet i karet og vill helst ikke svømme. Det er som ho er tung i 'ræva'.Når jeg forer henne så spytter ho ut maten. Kan se at det er fullt i munnen hennes men det går liksom ikke ned (gjelder når jeg forer med oksehjertet). Mygglarver vill ho ikke ha.. Malle tabletter tar ho men ikke annet for. Så nå trenger jeg noen tips til hvordan denne dama skal få det bedre. Fikk hunn i sommer med redusert svømmeblære.

2. Av de fiskene jeg fikk i sommer har jeg en voksen scalare mann som er hardt angrepet av de andre i karet (han er i egent kar nå). Når jeg ser på finnene hannes så kan jeg nesten mene at det er svulst. Utsående kjøttklump som står ut fra huden der finnene starter. Er også blårer på de og de vokser. Dette er en fisk jeg har observert flere timer om dagen og han tar ikke til skadet av "svulstene". Men så har han blitt hardt angrepet så han har også fått sopp eller hvitprikk noe som kan ligne litt på hverandre. Uansett så er han tilbehandlig med vitaminer og får hvitprikk. Også litt ekstra salt. Han er kvikk nå.
Mange sier jeg bør avlive han pga svulsten. Jeg mener så lenge han svømmer normalt og spiser normalt så er ikke det ett tema.! Får ikke tatt bildet.

3. Jodaaa så var det hullsyken alt startet med eller var det at jeg hadde sluttet med salt da jeg hadde dårlig råd.. billig for ble det også desverre. Så ja ene chikliden min fikk hullsyken. Det begynte først som en kvise også ble det ett svært krater. Jeg behandlet det med esha sin kur ×2 . Tilslutt spredde det seg til øyet noe som var veldig trist, så da ble det avliving. Så tenkte jeg " da var jeg endelig ferdig med den driten her". Så ser jeg neste dag at blå acara hannen hadde fått tegn til hull syken. Da ble det inn i ett aent kar (flaks jeg har mange kar) og så ser jeg guramien min har fått hull i panna. Fullbehandling er i gang.

4. Noen dager før avlivingenq fikk jeg 4 Sajica chiklider som er bare unger. Satt de i 120literen med en scalare som jeg skulle kvitte meg med.. men så jeg nesten dag at prikkesyken har tatt overkaret. Ble ensmule forbanna da. De har vært utsatt for stress.

Nå er sajica chiklidene mine friske og forsetter behandlingen i 10dager til. Scalara er i grei form, vurderer å ta en salt kur på den. Blå acara hannen sitt hull i hodet begynner å gro. Jeg håper virkelig ikke at jeg får mere sykdommer nå. Hvis det har spredd seg i 600literen er det lite jeg kan få gjort enn å flytte de.

Bytter vann i 600 L 50% 1 gang i uken. Andre sykdomskar 50% annenhverdag. Kull filter har jeg ikke.
Bruker løsvekt havsalt som er kjøpt i ordentlig akvariebutikk i alle kar 1.Ss per 100L som var annbefalt.

Også håper jeg at sykdommene ikke smitter over på meg, klør så vanvittig .
Hva slags fisker har du, siden du mener de skal ha salt i vannet ?
Ifølge trådene dine har du mange ulike arter ciklider der....mulig de er stresset pga. samlivet og dermed har dårlig immunsystem ? Kan tyde på det med en scalare som mobbes så kraftig.

Syns ellers det høres ut som fiskene dine kan være plaget av innvolls-parasitter. Enkelte av disse kan vandre fra mage-tarmkanalen og ut i kjøttet, til de bryter gjennom og danner klumper og sår på utsiden av fisken. Kan også invadere og forstyrre svømmeblæra.
Anbefalt fra andre akvarister å ha en mengde salt i vannet får imunforsvaret sin skyld.
Blå acaran sin svømmeblære har alltid vært redusert så lenge jeg har hatt henne.

Jeg har ett 600 L kar 120l kar som jeg hovedsakelig bruker.
I 120 L er det 4 sajica chiklide unger og en scalare.
I 600 L har jeg
en stim corydorias
1pleco
4 gurami
4 scalarer
2blå acara
2 juwelchiklider
2 yellow chiklid"malawi " har ph på litt over 7 .
2. Andre blå malawi
3. Jordspisere

Når sajicaene blir større og friske skal jeg flytte ut juwelchiklidene i 120l så de får helekaret.
Kan ikke mene fiskene er stresset da jeg observerer de nøye hverdag. Og hvis jeg hadde merket misstrifsel hadde jeg heller kvittet meg med en av fiskene.
Scalaren som er hardt angrepet var inni reviret til ett scalare par med egg. Så det var slik det begynnte med å bli ett offer.
Har nokk av huler får å ha sagt det men nå er det mye aktivitet i karet da både juwelchiklidene, og alle malawiene går med egg.

Vertfall det var litt info ingen andre fisker er smittet i karet på 600 l etter observasjon.
Når ting begynte å skje var når jeg ikke brukte salt men kan ha vært foret da jeg brukte for i en periode som ikke var egnet til mine fiskearter. De går på riktig for nå og prøver å variere med krill, oksehjerte til de som spiser det har prøvd svarte mygglarver . Og flakfor da.
Det var litt av en blanding, mange svært territoriale arter. De kan umulig klare å opprettholde territorier alle sammen, selv i 600 liter. Og mange sydamerikanske ciklide-arter sammen med afrikanske...ikke særlig anbefalelsesverdig pga. krav til vannverdiene. Må være første gang jeg har sett noen finne på å holde corydoras sammen med malawi. Og corydoras er ømfintlig mot salt, noe pleco også er.

Høres også ut som du forer med mengder av proteiner og lite fiber. Men siden du er så sikker på at ingen mistrives til tross for disse faktorene, så er vel alt i orden, da.

Ja dette er en god og rar blanding. Det er nokk ikke alle arter som "bør" gå sammen , men jeg har prøvd ut litt forskjellig og jeg kan mene at fiskene har det bra. Er fullt klar over at maller er følsomme for salt.

Nå har jeg hatt malawiene i 1år . De andre fiskene fikk jeg i sommer av en som var lei Bl.a corrydoriasene. Fiskene jeg fikk kom fra ett kar som var fyldt med alger, grums og døde maller. Altså dårlig miljø. Scalaren hadde svuslt fra førav og blå acaran med redusert blære.. syntes det var fint å få ramse opp alle sykdommer jeg har på fiskene akkuratt nå. er ganske kjedelig når slikt skjer. kanskje jeg kunne få noen råd om hvordan jeg skal få acaran min til å spise uten at ho hoster ut maten. . Eller om noe for som er annbefalt.
Oppdatering
I dag tidlig observerte jeg alle fiskene. Nøye som vanelig.

Scalaren sine hvite flekker er borte, og svømmer fint.
Guramien sitt sår er nesten ikke til syne lenger
Blå acara hannen sitt hull har trekt seg sammen til en liten strek.
Alle sajica chiklidene er prikkfrie!
Forsetter behandlingen på alle fiskene.

Og etter observasjon i 600literen min er ingen fisker smittet, nå begynner det endelig å gå min vei og det passer gangske bra. Var ett gledelig syn!

Og Blå acara dama mi får jeg ikke gjort noe med, enn å kjøpe för får fisker som henne og ha ofte vannbytter(som jeg selvsagt har).
Acara er omnivore, som flere andre arter i karet ditt. Ser ikke noen arter hos deg som er rene carnivore (med kort tarmsystem). Så de trenger litt grøntfor/ fiber i kosten for å holde mage/tarm i orden. Særlig malawi-ciklidene har gjerne langt tarmsystem som må ha noe å jobbe med. Å leve på utelukkende tørrfor, proteiner og fett kan føre til infeksjoner og forstoppelse. Når fisken har "vondt i magen" og/eller forstoppelse, vil den ofte nekte å spise...ikke så rart. Og mange ganger kan dette også se ut som svømmeblære-problemer...de har vondt og klarer ikke bevege seg normalt, akkurat som mennesker med vondt i magen.

Rent generelt er det veldig vanskelig å se på en fisk hvordan den egentlig har det. I naturen kan man ikke vise at man har problemer....da blir man gjerne angrepet. Når man faktisk kan SE at de ikke er bra, er ofte eventuelle sykdommer/plager langt fremskredet...slik at fisken ikke klarer å skjule det lenger. Så det beste middel mot sykdom er alltid forebyggelse...riktige vannverdier, godt vedlikehold og riktig, variert kost.
Må si jeg blir litt forundret, hvordan man kan påstå at fiskene har det så godt og trives, når noen/flere av dem tydelig sliter med stress, sykdom og blir mobbet/plaget?
Er det ikke bedre og holde fiskene med riktig vannverdi og miljø så man slipper det, enn å lure seg selv?
Bare en tanke som slår meg her, TS trenger ikke svare, bare tenk litt på det..
Oppdatering igjen
Tenkte å oppdatere siden sist ,da jeg ikke får sove..

Blå acara hunnen blir ikke bedre spiser noe men svømmer ikke. Avliving eller omplasering vurderes.

Den scalaren som hadde blitt mobbet har kommet seg utrolig mye og gåri 120l med en aen scalare Men han har fått gråaktig belleg på øynene hva er det fornoe? Kan legge til bildet i morgen.

Har gitt bort ALLE pansermallene mine , så nå vill jeg ikke høre noe klaging på det

Juwel chiklidene mine har fått yngel (jippi) har b.la en yellow malawi som går med dem.
På morgnen så prøvde den seg en god del på ynglen sa sirkla fiskene rundt hverandre uten å være nær hvarandre og plutselig hadde den blødning i hodet. Fisken er flytta. Skal jeg avlive fisken?
Vurderer også å gi opp hele akvarie greia. Tydligvis er det ikke lov her på akvaforum å blande fiskeraser. Så hvis noen vill ha fisk så si ifra.
Må jo ikke gi opp Og det med å ikke få lov å blande fiske raser her på forumet tror jeg du missopfatter. Men det er noen ildsjeler her som er opptatt av at vi glade amatører skal lære oss dette skikkelig, og det innebærer at vi setter oss inn i hva fisk som går sammen.

Så om du velger en fisk som din ultimate favoritt og DEN vil du ha, så er det igrunn såre enkelt, da må resten av fiskene du vil ha trives i de samme vannverdier, og deretter må en se om disse fisketypene faktisk klarer å leve sammen uten å prøve å ta knekken på hverandre. Territoriale fisker går jo ikke sammen da i naturen så blir inntrengeren jagd lengre bort enn det gjennomsnittlige Norske akvariet rommer, og da blir det ikke god saus i akvariet ditt :/ Når det er sagt så har jeg selv satt sammen 2 arter som ikke liker helt de samme vannverdiene, gjorde dette etter andres erfaringer med akkurat den sammensettingen jeg har, men det innebærer at ene arten lever litt på kanten av sin trivsel. Tror ikke alle synest det er greit, men det er gjennomtenkt fra min side, og trivselen til alle fiskene i tanken er topp utfra mitt syn.

Så om du får litt pes fra folk her inne pga sammensettingen din, så er det faktisk bare godt ment for å kunne hjelpe til med å bli en flinkere akvarist og dermed blir fiskeholdet lettere
Meget godt sagt Lord-robin.
du lærer fort

Emilie Gåserød
Tenkte å oppdatere siden sist ,da jeg ikke får sove..

Nå håper jeg du har fått tid til å sove og tenke litt gjennom sist post:
Emilie Gåserød
Vurderer også å gi opp hele akvarie greia. Tydligvis er det ikke lov her på akvaforum å blande fiskeraser. Så hvis noen vill ha fisk så si ifra.

Ikke vær så nærtagende. Du har fått gode tips i forhold hold av dyr. For fisk går under dyrevernloven på samme måte som hund, katt osv..

God jul Emilie
Emilie Gåserød

Man kan godt blande flere fisker, bare man undersøker at dem faktisk passer sammen først.
Det er helt klart at noen er litt mere nøye på sammensetting av fisker enn det jeg er. Men nå har jeg hatt fiskene mine såppas lenge at jeg har fått ett forhold til dem. Det er eneste dyrene jeg har. Men jeg får se ann om hvordan ting blir etter hvert.

Tenkte å legge ut bildet av de fiskene jeg er beskymret får. Ta en titt
Legger med bildet av blå acaran min redusert svømmeblære
Tilfeldig bekjentskap
© MalawiThomas
Reklame for plussmedlemskap