Reker som spiser hverandre?

Jeg har ca 10 reker, redbee og yellow, i mitt 30L lett plantede akvarie.

I går fant jeg 1 død redbee, som etter det jeg kunne se var i ferd med å bli helt ferdigspist av 1stk redbee og 1 yellow. I dag fant jeg en død yellow, med synlige skader fra midten og til enden av halepartiet.

Jeg har ikke noen andre fisk eller dyr i akvariet, og verdiene er stabile, så jeg forstår ikke denne adferden. Noen som har opplevd lignende eller har noen tips/meninger?

Verdier:
pH:8, GH:10, KH:3, CO2:1,0, NO2:0,025, NH3+4:0, temp:26C
Reker spiser dødt biomateriale, det er helt naturlig for dem. Rekene dine har nok dødd av å gå i feil vannverdier...pH er for høy, og GH er for høy for redbee. I tillegg er de ømfintlige for nitritt...det burde ikke være vanskelig å skille mellom 0 og 0.025. Selv om dette ikke er mye, tyder det på problemer med filtreringen.
Må nok jobbe med å få senket pH permanent, for 8 i samme som springvannet.
GH kan lett senkes siden jeg tilsetter gips ved vannbytter. Kjører luftdrevet svampefilter, har 2 svamper, men bruker bare den ene nå, kan sette på den andre også, så vil filtreringen dobles, men må nok kjøpe en litt større luftpumpe også på sikt. Ang. avlesning av nitritt sliter jeg med å se forskjell på 0 og 0,025, men skriver alltid opp "worst case" dersom jeg ikke er sikker.
Tilfeldig bekjentskap
© Sindre Fjellvik
Reklame for plussmedlemskap