Flytting, hvordan...?

Heisann!

Samboer min og jeg skal flytte i januar. Vi har ett akvarium på 110 L. Beboerene er små fisk, en ung ancistrus og kirsebærreker. Jeg lurer litt på hvordan jeg skal gjøre dette...

Planen foreløpig er å fange alle fiskene i poser. Første spørsmål her er om noen vet om noen poser som egner seg? Eventuelt mulig å kjøpe av dyrebutikk/noen butikker som selger slike poser som tåler litt? Lurer også på om det er lurt å pakke inn posene i avispapir for at fiskene skal være mest rolige?

Også var det de rekene.. Mange av de er jo så små, og kan se for meg at det vil være litt av en jobb å fange alle.. Derfor lurer jeg på om det kan være et alternativ å flytte akvariet med rekene oppi? At man tar ut alt av dekorasjoner, slik at bare grusen er igjen (eventuelt ta ut litt grus?). Deretter tømme ut nesten alt vannet unntatt noen cm. Tror dere da at det vil bli for tungt og risikabelt å bære akvariet? Har null peiling på hvor tungt det vil bli og hvor mye et akvarium vanligvis tåler.

Vi skal forresten flytte ca. 30-40 minutter med bil. Så regner med at fiskene må være i poser 2-3 timer..?
Filteren er vel forresten kanskje smart å ha i en pose med vann slik at det ikke tørker?

Håper noen her har erfaring med flytting og/eller tips & råd
Det lureste er å få fatt i en transport kasse av isopor eller styroform. Filteret må også transporteres vått i akvarie vann.
Hvis du ikke skal tømme akvariet fullstendig, bør du slamsuge nøye når du tømmer, og røre grusen så lite som mulig. Ellers vil vannet fort bli giftig under transporten. Burde være mulig å flytte det med noen cm vann.
La oss si (rundt regnet) at karet veier 19kg, 3 cm vann veier 10 kg og du har 15 kilo sand. Så hele greia vil veie rundt 40-50 kilo. Hvis du kan ta vare på noe av vannet, er det fint...da blir ikke overgangen så enorm for fiskene.

Jeg ville skjøvet karet over på en tykk treplate, som det så transporteres på. Det gir minst mulig spenning i glasset. Ikke lett, men gjørbart.

Siden dette er en vanskelig tid på året for transport av fisk og filter, er det viktig at temperaturen holdes oppe. Fiskene bør helst pakkes i poser og legges i isoporkasse med varmepakninger. Dyrebutikken kan kanskje hjelpe deg hvis du ikke har slik transportkasse. De har poser også, du kan sikkert få kjøpt noen.
Filteret må transporteres i vann, og som sagt : vannet må ikke bli for kaldt på veien. Siden det ikke er vannsirkulasjon under transporten, bør det være førsteprioritet å få satt opp karet med filteret så raskt som mulig. Det kan derfor være lurt å vente med å ta ned karet til alt annet er flyttet og på plass, slik at du kan konsentrere deg om karet når det kommer frem.
Tilfeldig bekjentskap
© Natalie Jansen
Reklame for plussmedlemskap