Div spm om nye og gamle akvarium

...Er ganske så ny med akvarium og jeg leser og leser, men blir til tider litt forvirret.

Nå har jeg et akvarium på 80l og et Juwel Vio 40 (32l)
(og et Juwel Lido 120 som fremdeles står i eska)

Vurderer å kjøpe et lite akvarium (rundt 20 liter) til kjøkkenbenken, og ha noen reker i, og har derfor noen spørsmål om blant annet det.

I 80literen går det to Eheim Pickup-filter (Eheim Pickup 2008 og Eheim Pickup 2010). Når jeg får satt opp Lido-akvariet skal jeg ta ned 80literen. Kan jeg da flytte Eheim Pickup 2008 inn i et 20liters akvarium? Går det ann å få for stort filter? Dette filteret er da innkjørt, så vil jeg da kunne putte reker oppi nesten med en gang? Og viktigst av alt, vil egentlig (små, dverg?) reker i trives i et så lite akvarium?

Jeg har kjøpt vanntester, JBL Combi Set, som inneholder følgende tester:
JBL pH Test-Set 3,0-10,0
JBL Fe-Test
JBL KH-Test
JBL Nitrite Test-Set NO2
JBL Nitrate Test-Set NO3

Har jeg da det mest nødvendige?

Har også noen spørsmål om overgangen fra 80literen til Lidoakvariet. Hvordan kan jeg gjøre dette enklest og raskest mulig? Kan jeg fylle Lidoen med vann, sette i gang filteret/pumpa, sette inn det innkjørte 2010-filteret og flytte fisken over i dette med en gang (for deretter å fjerne 2010-filteret etter noen uker)?

(I 80literen har jeg nå 5? baby ancistrus (opptrettsvariant), 3 platy og 3 guppyer)

Takk for alle svar jeg får, og takk for dette forumet! Blir helt fascinert av hvor mye dere kan...
Kan ikke svare deg på alle dine spørsmål, men du bør få fatt i NH3-NH4 test også.
Slenger meg på testene og vil anbefale deg en GH-test også, så du kan tilpasse hardheten i vannet ditt etter de artene du vil ha.

Jeg vet ikke hvor sterkt filteret du skal ha på Lidoen er, men hvis det et godt innkjørt, skal det ikke være noe stort problem å fylle Lidoen med vann, vente runt ett døgn, og putte oppi fiskene. Men du må passe på at vannverdiene er relativt like. Hvis du har ulik vannverdi i kranvannet og i akvariet der filteret og fiskene går, må du få de relativt like før fiskene flytter, så de ikke får sjokk. Temperatur må også matche. Det kan hende filteret alene er for svakt til å drive akvariet, så du burde undersøke om du trenger et ekstra. Når fiskene er i det nye akvariet, burde du teste vannet hver dag, og evt. bytte vann hver dag i begynnelsen for å være på den sikre siden!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap