Skal restarte akvariet

Hei,

Jeg har et 125L kar som dessverre har blitt fullt av skjeggalger. Jeg vil nå legge akvariet dødt en stund (tømme det for vann og alt) for at algene skal dø ut.

Hvor lenge bør det stå tørt før jeg kan restarte det? Med tanke på at jeg ønsker at skjeggalgene skal dø ut....

Akvariet har vært i drift frem til i dag. Er det noe spesielt jeg kan gjøre for å ta best mulig vare på lysrør, pumpe og filter filter? Eller må jeg bare belage meg på at alt må kjøpes nytt når det er klart til å startes opp igjen?

Takk for hjelp!
Hvis du er ute etter å drepe algene, bør alt utstyr i karet enten kastes (filtermedier) eller desinfiseres (evt. kokes) når det gjelder sand/ grus, steiner, dekorasjoner.

En liten advarsel, imidlertid : Dette vil renske karet for alger når du setter det opp igjen. Men, hvis forholdene som førte til at disse fikk gode betingelser ikke endres, vil de kjapt komme tilbake.
Så det som kan kokes bør kokes, og det som ikke kan kokes bør kastes?

Hos meg er det for mye direkte sollys som førte til algene, så nå skal karet få et nytt sted å stå. (Når det er klart for å settes opp igjen)
Du kan desinfisere uten å koke, med f.eks. H2O2 (hydrogenperoksyd) eller med flytend karbo. Men dette er jo ikke så hensiktsmessig for sand og store gjenstander. Sand/grus kan du desinfisere i stekovnen også.
Tusen takk for svar!

Jeg begynner med å tømme det, og så ser eg hva som kan kokes av filter og den type ting.

Sanden tror jeg bare vi kaster, har en stor rot oppi der som jeg håper jeg kan få kokt.
Ingenting som har med filteret å gjøre egner seg til koking. Deler i plastikk (filterhus, slanger) vil ofte deformeres av koking. Filtermediene bør kastes.
Tilfeldig bekjentskap
© Frøydis Asp Ormåsen
Reklame for plussmedlemskap