Apistogramma cacatuoides - kakadue ciklide

Har et spørsmål vedr. Apistogramma cacatuoides.
Må denne ha finkornet sand eller kan man ha grus? Mener å huske å ha lest en plass at disse graver i sanden..?

Tenker å ha 1 stk han og 2 stk hunner. Vil dette gå i 80 liter?

Kan jeg også fylle på med 14-15 små stimfisk?
Apistogramma-slekten hører til stammen Geophagini, som betyr små jordspisere. De er med andre ord spesielt designet for å "spise" av bunnlaget.
Sanden er for Apistogramma ofte viktigere enn selv vannkjemien. I naturen ernærer disse fiskene seg hovedsaklig av partikler de finner i fin sand eller slam. For å finne disse partiklene, tar de en munnfull sand, tygger og beveger sanden rundt i munnhulen, før den slippes ut gjennom gjellene og/eller munnen:

[External Image]

Matpartikler fester seg på en spesiell anatomisk struktur bak i svelget og på gjellebuene, og kan deretter svelges.
Å nekte dem denne atferden i fangenskap, ved å holde dem i kar uten bunnlag eller med grov grus, er definitivt vanskjøtsel, og fiskene blir etter en stund også syke av det.
Så ja; definitivt fin sand til Apistogramma.

80 liter er ikke store bunnarealet. Jeg ville ikke satt mer enn en hunn og en hann der. I et så lite kar vil den hunnen som eventuelt ikke er i lek, ofte bli banket opp (forsøkt jaget ut av reviret, noe som jo er umulig) til hun dør.
Vær oppmerksom på at om paret ikke "finner hverandre", eller at hunnen ikke er klar til å leke når han er det, vil hannen ofte prøve å få denne hunnen også ut av reviret sitt (som kan være på 2 kvadratmeter i naturen) slik at det er ledig plass for ei eventuell annen leksklar "snerten snelle" som kommer forbi. Det er derfor viktig å ha MANGE gjemmesteder i karet, og gjerne med veldig trange åpninger, slik at hunnen kan unngå hannens aggresjon. Det kan hjelpe å sette hunnen i karet en stund før hannen, slik at han ankommer hennes revir, og det ikke er hun som unødig opptar plass i hans.

En stim med små fisk bør du selvsagt ha, disse fungerer både som dither-fish og target fish. Men om du tenker på å bringe fram noen yngel, bør du velge art med omhu. Nannostomus-arter (bortsett fra Nannostomus beckfordi) tar lite yngel, likeså øksefisk. En liten stim Neon- og/eller Kardinaltetra kan spise opp en stim på 50 nylig frittsvømmende Apistogramma-yngel på få minutter...

Lykke til!

Apistogramma cacatuoides fra Yarina cocha, Rio Pacaya:

[External Image]

P.S. Unngå for all del fisk som maller (større enn Otocinclus) og Corydoras i samme kar...

TomC: Du er helt fantastisk. Strålende svar! Jeg hadde i utgangspunktet tenkt Sort Tetra, men skal forsøke å styre unna den

Var mange fine Nannostomus. Spesielt Smykketetra likte jeg. Den ska jeg nok gå for.

Tenker å lage huler i de store røttene mine. Tror det kommer til å se ganske bra ut!
Litt utfordrende å få tak i Nannostomus-arter her..

Tilgjengelig i butikken er ulike botia, norsk flaggtetra, skjørtetetra og rødmunntetra.
Er det noen av disse fiskene som vil gå fint sammen med Kakaduecikliden (ja, tenker jeg skal prøve å få lek og egg med dem)?

Evt. noen andre "vanlige dyrebutikkfisker" som stimer godt som går fint sammen med Kakaduecikliden?
Hør med betjeningen, de kan mest sannsynlig bestille inn til deg på neste fiskebestilling. Flere dyrebutikker bruker imazo.se her jeg bor, så du kan jo gå inn å se hvilke arter de har.
Noen som vet butikkpris på Smykketetra da?
Men tilbake til spørsmålet mitt; noen som vet om alternative fisk? F.eks de jeg ramset opp i tidligere innlegg.
Jeg var på TAM Alna "zoobutikken på senteret der) en gang og kjøpte smykketetra. De var viltfanget, så de kostet rundt hundrelappen pr stk om jeg ikke husker feil. De var altså dyre pga det.
Vanligvis er smykketetra billigere, tror jeg. Jeg har hatt oppdrettsutgaven av dem også, men husker ikke hva jeg betalte for dem. Tror ikke det var mer enn 30-40 kr/ stk på en Tropehagen butikk.
Kommer an på arten...de fineste, N. rubrocaudatus og N. mortenthaleri koster rundt 200kr fra grossist. Men N. trifasciatus er rimelig.
Tilfeldig bekjentskap
© Rannveig K. Strand
Reklame for plussmedlemskap