Etter å fått hvitprikk på mine kulefisker (sykdom kom fra butikken) så måtte jeg lese meg opp og spørre og grave litt. Ville unngå å bruke medisin så langt jeg kunne, og fikk ett tips fra Kuledrøm om ett annet forum for Kulefisk der jeg fant mye nyttig info.
Kulefisk skal IKKE ha medisin som inneholder kobber. Men grønn malakitt går, så jeg kjøpte inn en liten flaske Costapur til å ha i backup. NB! Om en bruker kullfilter så MÅ disse ut før en Costaur behandling.
Det første jeg startet med var å ikke bruke lys i akvariet under hele behandlingen.
Bruker luftpumpen for ekstra bevegelse i vannet.
Der etter økte jeg tempraturen til 27`C
Tilsetter så vanlig bordsalt, og blir annbefalt å regne på 70% av oppgitt tankvolum når en bruker salt, dette fordi det er ofte "lyge mål" på volum hos produsent samt dekor, bunnlag etc.
Så jeg tilsetter 1 måle t-skje salt pr 3,5liter vann:
180liter - 30%=126liter/3,5=36 t-skjeèr salt.
Lar dette putre å gå i 10 dager, DVS 3 livssykluser for parasitten.
Deretter starter jeg med 50% vannbytter annenhvær dag til ivertfall 4stk 50% vannbytter da er du nede i 3/32 eller mindre av saltinnholdet i vannet.
Jeg er i sluttfasen av min kur nå, (skal begynne å bytte vann om 3 dager) og det går helt supert, ingen synlige hvitprikker på SAPPENE.
Folk må gjerne arrestere meg her om det er noe de er uenig i. Men min erfaring nå er at dette gikk fint. Fiskene spiser godt og ser ut til å trives helt fint i allt dette saltet.